Skrive for å lære

skriving i høyere utdanning

av (forfatter), Frøydis Hertzberg (forfatter) og Torlaug Løkensgard Hoel (forfatter).

Abstrakt 2000 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.00 (3 terningkast.)

42 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis!

Selg boken hos

Selg boka hos Bookis!

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boka gir en innføring i skriving som prosess fra den første ideen til den siste referansen, og viser at skriving er et viktig redskap for læring og tankeutvikling. Leseren blir presentert for ulike måter å lese og ta notater på, ulike skrivestrategier og ulike måter å strukturere en faglig tekst på. Boka henvender seg primært til studenter i høyere utdanning, men den er også relevant for alle som på en eller annen måte er engasjert i faglig skriving. Den vil også være av interesse for lærere, veiledere og kursholdere og andre som arbeider med studiekvalitet. Har litteraturliste og stikkordregister.

Omtale fra forlaget

PORTALSERIEN#11;.inngang til kunnskapsuniversitetet
.
Det å skrive godt krever mer enn ferdigheter og teknikk, det krever også at man kan tenke faglig. Å lære å skrive fagtekster innebærer derfor å skrive seg inn i en fagkultur. Skriving er ikke bare en nødvendig studiekompetanse og en stadig viktigere yrkeskompetanse, skriving er også en svært viktig læringsstrategi.
Skrive for å lære gir en innføring i skriving som prosess fra den første ideen til den siste referansen, og viser at skriving er et viktig redskap for læring og tankeutvikling. Leseren blir presentert for ulike måter å lese og ta notater på, ulike skrivestrategier og ulike måter å strukturere en faglig tekst på. Loggskriving knyttet til feltarbeid og praksis blir utførlig behandlet. Boka gir praktiske råd om individuell skriving, om arbeid i skrivegrupper, om samskriving av tekster og bruk av elektroniske kommunikasjonsverktøy og Internett.#11;Boka gir råd om å starte å skrive- og responsgrupper og veiledning i skriving, og den drøfter nye arbeids- og vurderingsformer knyttet til portefølje- eller mappevurdering. Den gir også råd om hvordan det enkelte fagmiljø kan organisere og integrere skriveopplæring i studiet, for eksempel gjennom skriveverksted.#11;Dette er en bok som kan brukes gjennom hele studietiden både i ulike fagstudier og i profesjonsutdanninger. Boka henvender seg primært til studenter i høyere utdanning, men den er også relevant for alle som på en eller annen måte er engasjert i faglig skriving. Den vil også være av interesse for lærere, veiledere og kursholdere og andre som arbeider med studiekvalitet.

Bokdetaljer

Forlag Abstrakt

Utgivelsesår 2000

Format Heftet

ISBN13 9788279350156

EAN 9788279350156

Serie Portalserien

Språk Bokmål

Sider 223

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 1 1 1 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Lister som inneholder dette verket


Godt sagt! (0) Varsle Svar

Du vil kanskje også like

  • "Hva er retorikk" av Jens E. Kjeldsen
  • "LØFT - løsningsfokusert tilnærming til organisasjonsutvikling, ledelsesutvikling og konfliktløsning" av Gro Johnsrud Langslet
  • "Nærhet og distanse - grunnlag, verdier og etiske teorier i arbeid med mennesker" av Jan-Olav Henriksen
  • "Gode fagtekster - essayskriving for begynnere" av Jo Bech-Karlsen
  • "Historien om Søren Kierkegaard - livet forstås baklengs, men må leves forlengs" av Peter Thielst
  • "Kunsten å lese skjønnlitteratur - om lesestimulering og lesekompetanse" av Anne-Kari Skardhamar
  • "Skriv så det selger! - en bok for deg som vil overtale og overbevise" av Christine Calvert
  • "Lesedidaktikk - etter den første leseopplæringen" av Astrid Roe
  • "Masteroppgaven - hvordan begynne - og fullføre" av Inger Furseth
  • "Anarki, makt og normer - innføring i internasjonal politikk" av Jon Hovi
  • "To eller flere - basiskunnskaper i gruppepsykologi" av Peik Gjøsund
  • "Hva er da et menneske? - tekster til tro og tanke" av Gunnar Stålsett
Alle bokanbefalinger for dette verket