Nærhet og distanse

grunnlag, verdier og etiske teorier i arbeid med mennesker

av (forfatter) og Arne Johan Vetlesen (forfatter).

Gyldendal akademisk 2006 Heftet

Den nye utgaven plasserer etikken i en bredere personlig, samfunnsmessig og kulturell kontekst. Boka gir en innføring i teorier som ligger til grunn for yrkesetikk og etisk tenkning knyttet til arbeid med mennesker. Del 1 beskriver yrkesetikkens rammer i forhold til velferdsstat, institusjon og organisasjon. I del 2 blir personlige forutsetninger for yrkesetikk gjennomgått. Del 3 beskriver ulike etiske retninger. Del 4 gir en presentasjon av "KLOK-modellen", som handler om å ta stilling ut i fra etisk tenkning og erfaring. Boken er spesielt godt egnet for utdanninger i helse-, sosial- og skolesektoren.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205355545

EAN 9788205355545

... et samfunns moralske kvalitet vises gjennom den standard det søker å etterleve overfor de svakeste og mest trengende.

Evnen til kritisk distanse hører også til god yrkesetisk kompetanse. Men distansen forutsetter at man først har en tilstrekkelig nærhet. Hvis ikke er distansen avmoraliserende.

Nå er synd ikke, som mange tror, først og fremst en moralsk kategori. Synd betegner først og fremst at mennesket river seg løs fra samlivet med Gud og ikke anerkjenner sin bestemmelse til å være Guds bilde. I stedet vil det selv være Gud. Den moralske følgen av dette er at menneskets vilje blir preget av en selvsentrering som gjør andre mennesker til midler for oppfyllelsen av dets egne ønsker. Mange fanges dermed i selvsentrerthet, i stedet for i frihet å gjøre det gode som hører med til å leve i fellesskap med Gud.

• "Den etiske fordring" av K.E. Løgstrup
  • "Skrive for å lære - skriving i høyere utdanning" av Olga Dysthe
  • "Døden, skal vi danse?" av Per Fugelli
  • "Juvikfolket" av Olav Duun
  • "Hard asfalt - en selvbiografi" av Ida Halvorsen
  • "Dikt i samling" av Olav H. Hauge
  • "Tante Grønn, tante Brun og tante Fiolett" av Elsa Beskow
  • "Nåde - roman" av Linn Ullmann
  • "Heidis lære- og vandreår - roman" av Johanna Spyri