Perserkrigene

det første verdensimperium og kampen om vesten

av (forfatter) og Guro Dimmen (gjendikter).

Gyldendal 2008 Innbundet

År 480 f.Kr. Det persiske riket strekker seg fra India til kysten av Egeerhavet når Perserkongen Xerxes samler den største hærstyrken verden har sett, og går til krig mot grekerne. Men perserne blir tvunget tilbake. Fra nå av er verden delt i to - Øst og vest. Boken gjenforteller felttoget og gir en historisk framstilling av de bakenforliggende årsakene til krigen, samt trekker paralleller til dagens politiske virkelighet og verden etter 11. september 2001. Har tidslinje, litteraturliste og register.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205385641

EAN 9788205385641

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Hellas Persia

Nok en veldig god og innholdsrik bok fra Tom Holland. Perserkrigene omhandler en mengde interessante myter og reflekterer over den kulturelle utviklingen i vest og øst. Jeg har skrevet en sak om Perserkrigene på historiskeromaner.com

..., begynte heltene ved Marathon og Salamis å fremstå - for mange idealister- som et mer oppbyggelig eksempel på vestlig verdier enn korstogene. Det er tross alt mer prinsippfast å forsvare enn å invadere, viktigere å kjempe for frihet enn å kjempe for fanatisme.

Ikke bare ville Vesten ha tapt sin første kamp for uavhengighet og overlevelse, men om grekerne hadde måttet gi tapt overfor Xerxes invasjon, er det lite trolig at det overhodet ville ha funnet noe slikt som «Vesten».

Anbefalt historisk litteratur. For det meste faglitterære utgivelser.

• "Vinterens ild" av Giles Kristian
  • "Eva Dunkel - roman" av Astrid Nordang
  • "Vin - druesorter, produsenter, regioner, anbefalinger, kart" av Jens Holmboe
  • "Hevnens gud" av Giles Kristian
  • "For Norge, kjempers fødeland - 12 portrett frå dansketida" av Øystein Rian
  • "Kringla heimsins - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Bjørn Bandlien
  • "Dobbeltgjengeren" av George P. Pelecanos
  • "Dit ormen skal" av Arne Skorping
  • "Brahmadellane - roman" av Jóanes Nielsen
  • "Blant slaver og sjørøvere - en bergensskippers forunderlige skjebne" av Tore L. Nilsen
  • "Stein på stein - på sporet av den største masseutryddelsen i jordens historie" av Henrik H. Svensen
  • "Hannibals krig - Kartagos kamp mot romerne" av John Peddie