Perserkrigene

det første verdensimperium og kampen om vesten

av (forfatter) og Guro Dimmen (gjendikter).

Gyldendal 2008 Innbundet

År 480 f.Kr. Det persiske riket strekker seg fra India til kysten av Egeerhavet når Perserkongen Xerxes samler den største hærstyrken verden har sett, og går til krig mot grekerne. Men perserne blir tvunget tilbake. Fra nå av er verden delt i to - Øst og vest. Boken gjenforteller felttoget og gir en historisk framstilling av de bakenforliggende årsakene til krigen, samt trekker paralleller til dagens politiske virkelighet og verden etter 11. september 2001. Har tidslinje, litteraturliste og register.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205385641

EAN 9788205385641

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Hellas Persia

Nok en veldig god og innholdsrik bok fra Tom Holland. Perserkrigene omhandler en mengde interessante myter og reflekterer over den kulturelle utviklingen i vest og øst. Jeg har skrevet en sak om Perserkrigene på historiskeromaner.com

Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.

• "Vinterens ild" av Giles Kristian
  • "Blant slaver og sjørøvere - en bergensskippers forunderlige skjebne" av Tore L. Nilsen
  • "Kringla heimsins - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Bjørn Bandlien
  • "Eva Dunkel - roman" av Astrid Nordang
  • "Vin - druesorter, produsenter, regioner, vinstiler, anbefalinger, kart" av Jens Holmboe
  • "Norske utposter - nordmenn utenfor allfarvei" av Fredrik Larsen Lund
  • "Hevnens gud" av Giles Kristian