Støy

når dømmekraften svikter

av (forfatter), Olivier Sibony (forfatter), Cass R. Sunstein (forfatter) og Inger Sverreson Holmes (oversetter).

Pax 2021 Innbundet

Se for deg at to leger i samme by gir totalt ulike diagnoser til identiske pasienter - eller at to dommere ved samme domstol idømmer helt ulike straffer til folk som har begått nøyaktig samme type kriminalitet. Sett at når et selskap behandler klager fra kundene, avhenger utfallet av hvilken kundebehandler som får jobben. Forestill deg videre at den samme legen, den samme dommeren eller kundebehandleren kommer til ulike resultater avhengig av om det er før eller etter lunsj, eller mandag fremfor fredag. Dette er eksempler på «støy»: variabilitet i avgjørelser som burde vært identiske.

Våre vurderinger, og det inkluderer de såkalte ekspertenes, er mye mer preget av tilfeldigheter enn vi er klar over. Men både enkeltmennesker og organisasjoner er som regel helt uvitende om i hvor stor grad tilfeldighetene herjer. I hvilken grad folk vil motsi sine egne tidligere avgjørelser når de presenteres for samme problemstilling på nytt, er en indikator på mengden støy. Fenomenet reduserer kvaliteten på vurderinger og beslutninger over alt, i næringslivet, i privatlivet og i samfunnet for øvrig.

Denne boken presenterer systemer for å måle støy. Det viser seg dessverre at det ikke blir mindre støy av at beslutningstakerne er erfarne. En mulig løsning er i større grad å erstatte menneskelig vurdering med algoritmer, men også andre effektive metoder finnes - når man først har blitt klar over problemet.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2021

• "Det glemte århundre - historier fra 1600-tallet" av Atle Næss
  • "Gjeld - hvordan Vesten lurte seg selv" av Christian Anton Smedshaug
  • "Bibelen på 200 sider - frå dei første sju dagane til verdas ende" av Kari Veiteberg
  • "2070 - alt du lurer på om klimakrisen, og hvordan vi kan komme oss forbi den" av Bjørn H. Samset
  • "Katti Anker Møller - å bestemme over livet" av Hege Duckert
  • "Menneskehjernen - farlig og fantastisk" av Marte Roa Syvertsen