Min europeiske familie

de siste 54 000 årene

av (forfatter) og Børge Lund (oversetter).

Spartacus 2017 Innbundet

Vitenskapsjournalisten Karin Bojs bestemte seg for å ta slektsforskningen et skritt videre og la DNA-trådene knytte henne sammen med fortidens mennesker. Hun har lest, intervjuet forskere og reist i en rekke land for å følge sporene bakover.

Siden 1980-tallet har DNA-teknologien gjennomgått en enestående utvikling. Den har revolusjonert både kriminalteknikernes arbeid og biologisk og medisinsk forskning, og har bidratt til ny kunnskap innen arkeologi og historie. Til og med privatpersoner som driver slektsforskning, har begynt å bruke DNA-tester. Små variasjoner i DNA-sekvenser gjør det mulig å finne søskenbarn, tremenninger og firmenninger, og til og med slektninger som levde for veldig lenge siden - under siste istid og enda lenger tilbake.

Resultatet av Bojs' arbeid har blitt en bok om hennes opphav og familie. Men også om oss andre. Vi er jo i slekt. Et sted, en gang levde vår siste felles formor og forfar. DNA-trådene knytter oss alle sammen.

Bojs vant med denne boken Augustprisen i Sverige.

Forlag Spartacus

Omtalt sted Europa

• "Norske utposter - nordmenn utenfor allfarvei" av Fredrik Larsen Lund
  • "Oppdagelsen av Babylon" av Rannfrid Thelle
  • "Verdensteater - kartenes historie" av Thomas Reinertsen Berg
  • "Lingo - en språkreise gjennom Europa" av Gaston Dorren
  • "Soga om Geirmund Heljarskinn" av Bergsveinn Birgisson
  • "Felttestamente" av Arild Rein
  • "Folket, det er meg - den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid" av Simen Ekern
  • "Armageddon halleluja! - møter med politisk kristendom" av Dag Hoel
  • "Norske ødegårder - historien om stedene vi forlot" av Øystein Morten
  • "Jakten på sannheten - vitenskapens historie" av Eirik Newth
  • "Hjemreiser - arven etter folkeutvekslingen i Hellas og Tyrkia (1923)" av Stian Bromark
  • "Valkyrjesong - vikingtida i spenn frå Bysants til Island" av Solveig Aareskjold