Kunsten å tenke klart

av (forfatter) og Merete Nilssen (oversetter).

Vega forlag 2014 Innbundet

99 kognitive feilslutninger presentert gjennom kjente situasjoner - og hvordan unngå dem!
Tror du at du er bedre enn andre? Eller kanskje verre? Har du noen gang investert i noe som viste seg ikke å være verdt det? Har du spilt på feil hest, eller har du fortsatt å gjøre noe som ikke er bra for deg?

Vi mennesker er langt fra så rasjonelle og klarttenkende som du kanskje skulle tro. Faktisk er mange av tankemønstrene våre påvirket av feil og forvrengninger - kognitive slagsider. På dette grunnlaget baserer vi vurderinger og valg vi gjør gang på gang, hver eneste dag!
Gjennom kjente situasjoner presenterer forfatteren 99 av disse kognitive feilslutningene, og på en sjarmerende og lettfattelig måte viser han oss hvordan vi skal unngå dem. Boka er en real tankevekker, og ved å lese den, vil du ikke bare lære hjernen din bedre å forstå: Du vil også bli en bedre tenker.

Rolf Dobelli (f. 1966) er en sveitsisk skribent, forfatter og entreprenør med doktorgrad i økonomisk filosofi. Han er grunnlegger av tankesmia ZURICH.MINDS, som består av innflytelsesrike tenkere, forskere og kunstnere. Dobelli har dessuten skrevet flere skjønnlitterære verk.

Med Kunsten å tenke klart har han på mesterlig vis omsatt tung vitenskap til underholdende prosa.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2014

Korte snutter om tankefeil vi alle gjør. Nesten litt for kort om hvert tema, så den gjør ikke like stort inntrykk som Kahnemanns Tenke, fort og langsomt, men god intro til tematikken. Mistenker at jeg burde eie denne og lese i den jevnlig, spesielt på jobben!

Denne ligner på Khaneman sin bok "Tenke fort og langsomt", men inneholder flere tankefeil og er mer skjematisk lagt opp. Jeg setter stor pris på denne type literatur og kjenner igjen flere av tankefeilene fra dagliglivet - både hos meg selv og andre (jeg kjenner de dog lettest og fortest igjen hos andre!)

Har begynt å legge merke til alle bøker med ordene "kunsten å ..." i tittelen og har oppdaget at det er forbløffende mange av dem, så derfor samler jeg dem i ei lita lista! Bare på gøy. Mp også innrømme at jeg har til gode å lese de fleste av disse

Har lest

• "1244 forunderlige fakta" av John Lloyd
  • "Ditt smarte barn - slik hjelper du barnet å lære" av Hanne S. Finstad
  • "Forstå maktspillet - om hersketeknikker og innflytelse på jobben" av Anita Bemer
  • "Stilkoden - 10/80/10 - moteformelen som fungerer" av Vanessa Rudjord
  • "Spiselig - en fortelling om maten og mennesket" av Birger Svihus
  • "Viljestyrke - selvkontroll som nøkkel til suksess" av Roy F. Baumeister
  • "Hva er hjernen" av Espen Dietrichs
  • "Byen vest for loven - ukultur, maktspill og udugelighet i Bergen" av Ola Thune
  • "Dialektboka" av Anders Vaa
  • "Mat på tur - kunsten å imponere med et stormkjøkken" av Erling Kagge