Byen vest for loven

ukultur, maktspill og udugelighet i Bergen

av (forfatter) og Thomas Winje Øijord (medforfatter).

Kagge 2016 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

Ola Thune har i 35 år etterforsket saker i Bergen og Hordaland, både som politimann i KRIPOS og privatdetektiv. Allerede ved første sak skjønte han at det hersker en ukultur i vestlandshovedstaden - en kultur preget av egenrådighet, prestisje og manglende ydmykhet. Lederskikkelser i politi og påtalemyndighet fremstår som inkompetente og arrogante, uten tilstrekkelig faglig innsikt til å kunne foreta reell styring og kvalitetssikring. Borgernes rettigheter kan til tider beskrives som det
reneste lotteri.
Konsekvensene er at uskyldige straffeforfølges, og i verste fall dømmes, og kriminelle går fri. De lokale mediene synes å mangle evne eller vilje til å slå ned på ukulturen.
«Byen vest for loven» handler om Ola Thunes egne opplevelser og erfaringer.

Forlag Kagge

Serie Byen vest for loven

Omtalt sted Bergen

Hvordan skal en sølle leser vurdere ei slik bok? Tradisjonen tro tok jeg den med i senga om kvelden, men det var så mye jeg skulle sjekket! Det er nesten så jeg kunne tenkt meg å lese den en gang til med et regneark oppe for å få oversikt over personer og forbindelser.Ja, selv korrekturleser gikk litt i surr på side158 og tre avsnitt ble gjentatt en gang til før avslutningen av kapitlet.

Sakene Thune nevner er jo velkjente fra massemedia, men det er når han setter det i sammenheng at bildet av politiets og rettsvesenets utfordringer blir betenkelig på grensen til skremmende, og nysgjerrige lesere skjønner etter hvert betydningen av begrepene “tunnelsyn” og “det tosporede system” og hvorfor de er sentrale i boka.

Som et apropos kom nyheten om at tidligere ordfører Trude Drevland ble frikjent for korrupsjonsanklage omtrent samtidig som jeg gjorde meg ferdig med boka. Altså nok en sak der statsadvokaten i Bergen går høyt og sterkt ut, men må strekke våpen til slutt.

Skal jeg anbefale andre å lese den? Ja, det er en viktig bok - en debattbok. Men, den er litt rotete synes jeg. Spennende, selv om man egentlig vet hvordan det går!

Så at de hadde sommer-bokbingo på Halden bibliotek i år når jeg var inne på hjemmesiden for å sjekke om to bøker var inne. Linken til å laste ned skjemaet ligger på startsiden.

Har spikret 6 bøker; den jeg leser nå (kjøpt på eBay), en av de jeg sjekket om var inne på Halden bibliotek, en jeg lånte på Sarpsborg bibliotek igår, en jeg lånte tidligere i måneden til Popsugar RCh, en GN lånt på Strömstad bibliotek og en jeg kjøpte på eBay.

05.07 - Har nå lest 5 bøker, leser på den sjette og har spikret 4 til så langt. To av de spikrede er også bøker jeg leser for Popsugars Reading Challenge. Jeg skal velge minst 4 til som er for begge utfordringen, siden jeg er på etterskudd der med kun 18 av 50 punkter så langt.

• "Norske tilstander - bak frontlinjen i Norges tøffeste politidistrikt" av Ståle Økland
  • "Mjau! - 18 gode kattehistorier for kattemennesker" av Lars Mæhle
  • "Den hvite slavehandelen - trafficking av norske jenter 1880-1914" av Roald Rynning
  • "Norske ødegårder - historien om stedene vi forlot" av Øystein Morten
  • "Kunsten å tenke klart" av Rolf Dobelli
  • "Alt dette kunne vært unngått - en reise gjennom det nye Afghanistan" av Carsten Jensen
  • "Til ungdommen - Nordahl Griegs liv" av Edvard Hoem
  • "200 år på 200 sider - en kavalkade over Norges historie etter 1814" av Frank Aarebrot
  • "Ulikhetens pris - hvorfor likere fordeling er bedre for alle" av Richard Wilkinson
  • "Omgitt av idioter - hvordan forstå dem det ikke går an å forstå" av Thomas Erikson
  • "Makten - Haakon & Maud IV" av Tor Bomann-Larsen
  • "Balanse - roman" av Thorvald Steen