Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg blei født

Oktober 2018 Innbundet

På et hotell høyt oppe i en fjellbygd skal to søstre i begynnelsen av tjueåra tilbringe noen korte vinteruker i fredelige omgivelser. Martha er nettopp er skrevet ut fra et nervesanatorium, og Ella følger med for å ta seg av henne. Men på hotellet finner hemmelighetsfulle møter sted og nye fascinasjoner oppstår. Gjennom Ellas fortrolige framstilling får vi innblikk i de underliggende konfliktene som har ledet de to kvinnene vekk fra det som en gang var to søstres hengivenhet og tillit.

Mona Høvring skriver imponerende innsiktsfullt om kjærlighet og forvirring. «Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg blei født» er en både skarpslipt og sensibel fortelling om sjalusi og lidenskap, en original og overraskende beretning om følelsenes mange distraksjoner.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2018

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Voksen 2018

Eg elskar bøkene til Mona Høvring! Så språkleg sprelsk, nyvinnande, frisk, oppfinnsam og morosam!

Denne var herlig å lese. Likte den godt. Mest på grunn av det flotte og lekne språket. Slutten kom litt brått på, men samtidig er det ikke den type bok som krever en avrunding heller.

Er det lov å skrive "vederkvega"/"vederkvegelse" i 2018?

Å rose henne var det samme som å gi henne ei oppgave, en forpliktelse. Jeg frykta at en aldri så liten antydning om ansvar ville piske opp engstelse, til og med vrangvilje i henne. Nei, å takke henne ville ødelegge alt.

Martha vinka til meg. Silhuetten hennes var så skarp og svart. Jeg følte et støkk av avsky for meg sjøl, fordi jeg tenkte at det var som å si adjø til en fremmed. Det var så lite igjen mellom oss – bare noe numment og oppjaga, ingen glede, bare strev. Alt var slutt. Det var forbi, alt sammen. Det var over.

Vær med å stemme på Tiårets beste norske roman

• "Tiden er ilden vi brenner i - roman" av Thomas Marco Blatt
  • "Globus - roman" av Sarah Smith Ogunbona