Den stumme døden

kriminalroman

av (forfatter), Sabine Gisin (oversetter) og Pål H. Aasen (oversetter).

Bazar 2018 Innbundet

Serie Gereon Rath (2)

Genre Politi og detektiver Krim Historisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Berlin

Andre bok om Gereon Rath - året er 1930, og handlingen foregår nok en gang i Berlin.

Filmindustrien er i endring. Stumfilmen hører snart fortiden til, men ikke alle er glad for den nye lydfilmen.
I et filmstudio, blir en kvinnelig skuespiller utsatt for en tragisk ulykke. En lyskaster løsner fra ti meters høyde, og rammer den spede kroppen til den kjente Betty Winter.
Førstebetjent Rath får saken i hende, men skjønner raskt at det dreier seg om drap. Ikke lenge etter blir nok en skuespiller funnet død. Vedkommende har fått stemmebåndene skåret ut.

De to mordene fører Gereon Rath inn i rivaliseringen mellom filmselskaper, og Berlins underverden.
I tillegg strammer det seg til politisk mellom kommunister og nazister. I begravelsen til nazisten Horst Wessel, topper det hele seg, men Rath har også personlige ting å tenke på. Trusselen om suspensjon og farens umulige forventninger.

Nok en god krim og Gereon Rath. Interessant og annerledes.

Litt langdryg og treg å komme inn i. Krever våkenhet og litt sammenhengende lesing. Tok seg opp etterhvert. Mer i bloggen her

• "Den våte fisken" av Volker Kutscher
  • "Risiko" av Sven G. Simonsen
  • "Anarchy in the UKR" av Serhij Zjadan
  • "Krig og terpentin" av Stefan Hertmans
  • "Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen - roman" av Per Marius Weidner-Olsen
  • "Sinne - roman" av Ann Helen Kolås Ingebrigtsen
  • "Madonna i pels" av Sabahattin Ali
  • "Sekten på Tåkøy" av Mariette Lindstein
  • "Sannheten - en flyktnings historie om da hjemlandet ble rammet av innsyn og ærlighet" av Knut Nærum
  • "Charlotte - roman" av David Foenkinos
  • "De andre" av C.J. Tudor