Løven, heksa og klesskapet

1999 Innbundet

Dette er den første boka som er blitt utgitt om Narnia, men er den andre i leserekkefølgen.

Utgivelsesår 1999

Serie Legenden om Narnia (2)

Genre Fantasy Klassisk litteratur

Jeg er nok igjen, i likhet med når det gjelder "Drømmen om Narnia", litt snill som kaster en firer. Det som trekker opp er selve plotet, og ideen bak. De fire barna som finner en annen verden på den andre siden av klesskapet, og de til dels fargerike karakterene i Narnia, med herr og fru Bever og faunen Tumnus i spissen fenget i alle fall seksåringen her. Jeg for min del synes språket er kronglete, og enkelte av dialogene er direkte dårlige. I tillegg evner ikke C.S. Lewis og benytte seg av spenningskurver. I de tilfellene det skjer noe dramatisk, er det over på tre setninger, som under den siste kampen mellom Aslan og Heksa Hvit. Det religiøse lurer under, men er, heldigvis, ikke like overtydelig som i "Drømmen om Narnia". Vi kommer uansett til å fortsette ufortrødent med Prins Caspian!

"Logikk!" sa professoren delvis til seg selv. "Hvorfor lærer de ikke logikk på skolen i våre dager? Det er bare tre muligheter. Enten lyver søsteren deres, eller så er hun gal, eller så forteller hun sannheten. Dere vet at hun ikke lyver, og det er tydelig at hun ikke er gal. For øyeblikket, og hvis det ikke dukker opp andre bevis, må vi gå ut fra at hun forteller sannheten."

"Det er vinter her i Narnia," sa Tumnus, "og det har det vært aldri så lenge, og vi kommer til å bli forkjølet begge to hvis vi skal stå her i snøen og snakke. Datter av Eva, som kommer fra landet Tommer Ommet der det hersker evig sommer rundt den skinnende by Kles Kapet, hva sier du til å bli med meg hjem og drikke te?"

"Men mener du faktisk," sa Peter, "at det kunne være andre verdener over alt, sånn uten videre, bare rundt hjørnet?".
"Det er ingenting som er mer mulig," sa professoren og tok av seg brillene og begynte å pusse dem mens han mumlet for seg selv: "Jeg lurer på hva de egentlig lærer på skolen i dag?"

«Det er akkurat det som gjør historien hennes så sannsynlig,» sa professoren. «Hvis det virkelig er en dør i dette huset som fører til en annen verden (og jeg burde advare dere og si at dette er et underlig hus, og selv jeg vet svært lite om det) – hvis, jeg sier hvis, hun hadde gått inn i en annen verden, ville jeg ikke bli det minste forbauset over å oppdage at den andre verdenen hadde en helt egen tid. Og det betyr at dere ikke vil bruke noe av tiden vår uansett hvor lenge dere var i den andre verdenen. På den annen side tror jeg ikke at så mange piker på hennes alder, ville finne på noe slikt av seg selv. Hvis hun bare hadde latt som, ville hun ha gjemt seg ganske lenge før hun kom fram igjen og fortalte historien sin.»

"Hvis noe er virkelig, så er det der hele tiden." "Er det?" sa professoren, og Peter visste ikke riktig hva han skulle si.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Korte eller på andre vis lettleste bøker for ungdom.

Bøker jeg føler at jeg godt kan lese om igen, fordi det ikke gjør noe at du vet hva som skjer.

..når/hvis den tid kommer... En samling av mine egne favoritter fra jeg var barn, i tillegg til bøker jeg har oppdaget senere. En god dose med eventyr, magi og leseglede :)

Utvalget i denne listen er helt og holdent subjektivt. Jeg leste sikkert også andre ting, men det er disse bøkene jeg husker klarest og som gir meg nostalgiske minner.

Jeg har ofte tenkt over at hvilke bøker som gjør mest inntrykk i barndommen egentlig er ganske tilfeldig på det viset at det ofte kom an på hva som var tilgjengelig. Tenker også at det ikke bare er selve historien som gjør at man husker en bok, men også hvordan man opplevde å lese den, f.eks. når noe ble veldig spennende eller morsomt. Kort sagt hvem man var da man leste den for første gang.

• "Den siste striden" av C.S. Lewis
  • "Hesten og hans gutt" av C.S. Lewis