Løven, heksa og klesskapet

Gyldendal Tiden 1999 Innbundet

Dette er den første boka som er blitt utgitt om Narnia, men er den andre i leserekkefølgen.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1999

Serie Narnia

Genre Fantastisk litteratur

Jeg er nok igjen, i likhet med når det gjelder "Drømmen om Narnia", litt snill som kaster en firer. Det som trekker opp er selve plotet, og ideen bak. De fire barna som finner en annen verden på den andre siden av klesskapet, og de til dels fargerike karakterene i Narnia, med herr og fru Bever og faunen Tumnus i spissen fenget i alle fall seksåringen her. Jeg for min del synes språket er kronglete, og enkelte av dialogene er direkte dårlige. I tillegg evner ikke C.S. Lewis og benytte seg av spenningskurver. I de tilfellene det skjer noe dramatisk, er det over på tre setninger, som under den siste kampen mellom Aslan og Heksa Hvit. Det religiøse lurer under, men er, heldigvis, ikke like overtydelig som i "Drømmen om Narnia". Vi kommer uansett til å fortsette ufortrødent med Prins Caspian!

"Logikk!" sa professoren delvis til seg selv. "Hvorfor lærer de ikke logikk på skolen i våre dager? Det er bare tre muligheter. Enten lyver søsteren deres, eller så er hun gal, eller så forteller hun sannheten. Dere vet at hun ikke lyver, og det er tydelig at hun ikke er gal. For øyeblikket, og hvis det ikke dukker opp andre bevis, må vi gå ut fra at hun forteller sannheten."

"Det er vinter her i Narnia," sa Tumnus, "og det har det vært aldri så lenge, og vi kommer til å bli forkjølet begge to hvis vi skal stå her i snøen og snakke. Datter av Eva, som kommer fra landet Tommer Ommet der det hersker evig sommer rundt den skinnende by Kles Kapet, hva sier du til å bli med meg hjem og drikke te?"

"Hvis noe er virkelig, så er det der hele tiden." "Er det?" sa professoren, og Peter visste ikke riktig hva han skulle si.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Bookpatrol la ut en infograf om minneverdige dyr fra litteraturen.

Noen du savner?

Bøker jeg føler at jeg godt kan lese om igen, fordi det ikke gjør noe at du vet hva som skjer.

Korte eller på andre vis lettleste bøker for ungdom.

..når/hvis den tid kommer... En samling av mine egne favoritter fra jeg var barn, i tillegg til bøker jeg har oppdaget senere. En god dose med eventyr, magi og leseglede :)

• "Den siste striden" av C.S. Lewis
  • "Hesten og hans gutt" av C.S. Lewis