Pippi Langstrømpe

av (forfatter), Ingrid Vang Nyman (illustratør) og Hans Braarvig (oversetter).

Damm 2004 Innbundet

I utkanten av den lille byen lå en gammel, forfallen hage. I hagen lå et gammelt hus, og der bodde en jente på ni år helt alene. Hun hadde ingen foreldre som bestemte over henne. Mor var død, og far var kaptein og seilte på de store hav. Og jenta, det var Pippi Langstrømpe.

I Villa Villekulla bor verdens sterkeste jente. Hun heter Pippi Langstrømpe og bor der alene sammen med hesten sin og Herr Nilsson, Pippis apekatt.Pippi ordner opp i det meste, og ensom er hun ikke. I huset ved siden av bor Tommy og Annika, som er med på alt det morsomme som skjer når Pippi setter i gang. Det skjer alltid noe spennende der Pippi er!

Forlag Damm

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788204095091

EAN 9788204095091

Serie Astrid Lindgren-serien

Det har jeg aldri prøvd før, så det tror jeg sikkert at jeg kan klare.

"Den sterkeste må være den snilleste." Astrid Lindgren

• forresten skal jeg si dere at i Belgisk Kongo er det ikke et eneste menneske som snakker sant. De bare lyver hele dagen. Begynner klokka sju om morgenen og holder på helt til kvelds. Så hvis jeg skrøner litt av og til, så kommer det bare av at jeg har vært litt for lenge i Belgisk Kongo.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

En enkel måte å bedømme et menneskes karakter på, er å forestille seg hvordan det ville være å dra på hyttetur med vedkommende. Jeg er overbevist om at samme sympati-antipati-akse kan være fruktbar for å analysere romanpersoners karaktertrekk.

Blir det liv og moro, eller krangling og helvete? Tar hun oppvasken? Snakker han bare om seg selv? Spiller hun gitar hele natten? Legger han an på feil folk? Slåss han mot naboens vindmølle? Prøver hun å myrde de andre gjestene? Slike ting.

Noen romanfigurerer er så gode, snille og hjelpsomme at det ville vært en drøm å ta dem med på hytta. Andre er minst like godt skrevet … men bør definitivt holde seg mellom to permer!

Her har jeg funnet noen romanfigurer jeg IKKE ville reist på på hyttetur med. Det var skremmende lett sammenlignet med å finne noen jeg VILLE hatt med ...

• å vandre rundt i eit bibliotek, og føre hendene over bøkene, og berre sjå på alt som ein kan lese og lære.

• å lese høgt for eit barn, ei bok ein sjølv var glad i når ein var liten.

• når ein i ein dialog, plutseleg kjem på eit sitat frå eit bok, og det kunne ikkje passa betre inn i samtalen.

• barnebøker fulle av blyantstrekar og rablerier frå barna som har lest boka.

• å lese for eit menneskje som er sjukt, der begge to kan forlate røyndommen ei lita stund og forsvinne inn i bokverda.

• gleda og spaninga over å opne ei ulest bok for fyrste gongen.

• lukta av ei heilt ny bok.

• når nokon siterer ei bok, og du veit nøyaktig kva bok det er. gleda.

• kjensla av å ha lest noko så bra at ein vil rope det høgt ut, for ingen må gå glipp av å lese dette!

• å snuble tilfeldig over ei bok som syner seg å vere mind blowing.

Visste du at det finnes en nettside som heter The Lisa Simpson Book Club?

skriv bildebeskrivelse her

Her er bokhylla hennes, slik den gjengis på den siden. Ser dog ut som om den ikke har blitt oppdatert på en stund, for det finnes flere bøker i serien.

• "Pippi går om bord" av Astrid Lindgren
  • "Pippi går til sjøs" av Astrid Lindgren