Ekko av en venn

Cappelen Damm 2019 E-bok

Endelig er Elling tilbake! Like sår og morsom som alltid. Han har flyttet inn i en sokkelleilighet hos enkefru Annelore Frimann-Clausen på Grefsen i Oslo. Dette er Ingvar Ambjørnsens femte bok om Elling. Den står ikke tilbake for noen av de andre, tvert imot er det en helt nydelig og gripende skildring av et ensomt menneske, som svært mange vil kjenne seg igjen i.

ISBN13 9788202637743

EAN 9788202637743

Jeg har ikke lest noen av de andre Elling-bøkene, men blir her kjent med en mann i 50-årene som har en hel verden i hodet. Denne verdenen blir enda større og enda mer utfordrende når den plutselig også inkluderer en helt ny verden: Facebook.
Vi ser det hele gjennom Ellings øyne og tanker, og hjernen hans spinner for fullt rundt store og små ting.

Timene går. Facebook er et farlig narkotikum for svake sjeler

Alt i alt synes jeg at jeg har det riktig så greit. Det er bare å bla om på utenriks, så skjønner man det.

Det er lettere enn jeg trodde. Logisk nok. Verden er full av idioter, og de aller fleste av dem er på Facebook. Da kan ikke veien inn være av det kompliserte slaget

Og bak disken: De evig smilende bibliotekarene. Viktige bestanddeler av nasjonens ryggrad Erstatningsmødre for ilanddrevne sjeler. Jo her er det virkelig bare å slappe av. Dessuten ganske lett å orientere seg for oss som har funnet det bryet verdt å lære seg alfabetet.
Hører dere det, gutter? Begynn med alfabetet, så unngår dere både avdeling A og B nede på det gamle botsfengselet nede på Grønlandsleiret.

(Elling i kø på butikken)
Den sorthårede har liksom litt "gøy på danskebåten" over seg, mens den rødhårede er av det slaget som heller vil pusle hjemme iført joggebukse og Pusur T-skjorte. Ja, det er jo slik man står og tenker mens man venter på tur.

Ønskelista er selvfølgelig ikke en statisk liste. Den lever i form av at det stadig kommer nye bøker til, mens andre bøker forsvinner. Ikke fordi jeg ikke ønsker meg dem lenger, men fordi de har tatt plass i boksamlingen. Heldigvis er det alltid bøker å ønske seg :)

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Svart vann" av Joyce Carol Oates
  • "Verden som var min - Bind 4" av Ketil Bjørnstad
  • "This was a man" av Jeffrey Archer
  • "Judasskuddet" av Jørgen Jæger
  • "Historien om Ásta - hvor drar man om det ikke finnes noen vei ut av verden?" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Kudos" av Rachel Cusk
  • "Når vi mister oss selv" av Matthew Thomas