Sommer

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Oktober 2021 E-bok

"Moren kom bort til skrivebordet og ga Sacha en klem. Min gløgge datter, sa moren. Sacha kjente brystet fylles av en sånn varme som hun en gang, da hun var veldig liten, hadde spurt moren om, fordi det var så deilig, og moren hadde sagt: Det er din indre sommer."

Det er februar 2020, og verden er i trøbbel. I Australia herjer voldsomme branner, i Kina har et mystisk virus blitt oppdaget, og i Brighton i England har seksten år gamle Sacha sine egne problemer. Den kverulerende og kyniske lillebroren, Robert, er et problem i seg selv. Foreldrene deres har også problemer, faren har for eksempel flyttet vegg i vegg sammen med sin unge kjæreste. Og alt dette foregår mens det virkelige sammenbruddet enda ikke har begynt.

"Sommer" er en roman om store og dyptgripende forandringer. Ali Smith skriver skarpsynt og håpefullt om en mørk tid, og om mennesker som er i familie, men som likevel ikke kjenner hverandre.

For hva er egentlig familie? Og hva er det de likevel har til felles, uten at de ser det selv?

"Sommer" er fjerde og avsluttende bind i en kvartett om vår tid, fra en av Storbritannias aller viktigste forfattere.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2021

Serie Årstider (Seasonal) (4)

Omtalt tid 2020-2029

Omtalt sted Storbritannia

Det som er så fascinerende med denne kvartetten er hvordan Smith klarer å mikse sammen fortid/nåtid,både fiktive og virkelige hendelser med fiktive karakterer og virkelige personer. Måten hun fletter det hele sammen på slik at det blir til en helhet som både gir mening og som fungerer så godt sammen er intet mindre enn imponerende.
Ali Smith avslutter the seasonal quartet med denne romanen og hun avslutter som hun begynte, med stil for dette er mesterlig utført!

Les gjerne hele omtalen min her.

Det er 2020, og verden er annerledes grunnet pandemi. I Brighton er en familie i full oppløsning. 16 år gamle Sacha har Greta Thunberg som sitt forbilde, noe lillebroren, Robert, prøver å torpedere så godt han kan. Han har endret adferd så radikalt, at både moren og Sacha er rådville. Faren, som bor i leiligheten ved siden av med sin nye kjæreste, Ashley, er påfallende fraværende til å bo så nærme. Han har sine egne problemer; Ashley har mistet taleevnen. Hun prøver fortvilt å snakke, men får ikke fram et knyst.

Dette er siste bok i årstidskvartetten, der temaet er familie. Kan man være familie uten å kjenne hverandre, og har man egentlig noe felles annet enn å være i slekt?

Nok en godt skrevet bok med bra driv, og interessante betraktninger.

Målet er minst 75 bøker

Bøker 2022