Bisarre fortellinger

av (forfatter) og Julia Wiedlocha (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

Leken og surrealistisk novellesamling fra nobelprisvinneren i litteratur 2018.
Bisarre fortellinger består av ti uforutsigbare, vakre og merkverdige historier. Hver av dem inviterer leseren inn til en annen verden, om handlingen foregår i Volhynia på 1600-tallet under den svenske invasjonen av Polen, i dagens Sveits, i Asia eller i en ordinær polsk bakgård. Eller steder som slett ikke finnes. Historiene er fulle av fantastiske, surrealistiske og ofte urovekkende elementer: En skrivefeil får fatale konsekvenser eller et transplantert hjerte ønsker å vende tilbake til donorens hjemland.
Olga Tokarczuk vant Nobelprisen i litteratur 2018, og er en av Polens aller fremste forfattere. Bisarre fortellinger viser spennet i forfatterskapet hennes: den formidable evnen til å sjonglere stilarter og kombinere det underlige og komiske med det dypt mørke i menneskesinnet. Samtidig berører hun de store spørsmålene i tilværelsen, som forholdet mellom menneske og natur, sykdom, aldring og død. Gjennom blikket hennes oppstår verden som ny, og ja, bisarr.

ISBN13 9788205538108

EAN 9788205538108

Hva fikk meg til å gå i Descartes' fotspor og begi meg ut til randen av Europa? Å gi et kort og fyndig svar på et slikt spørsmål er ikke lett, men ettersom denne historien ikke handler om meg og jeg kun opptrer som et vitne, vil jeg stille spørsmålet uten å gi noe svar, forvisset om at Leseren er mer opptatt av selve fortellingen enn av fortellerens ubetydelige skikkelse.

• "Hullet han krøp ut av - roman" av Vidar Sundstøl
  • "Tritonus - en skjærgårdsfortelling" av Kjell Westö