Solknokler

av (forfatter) og Morten Claussen (oversetter).

Solum Bokvennen 2020 Innbundet

På Allesjelersdag vender den middelaldrende ingeniøren Marcus Conway tilbake til det gamle kjøkkenbordet sitt og minnes hverdagene og hendelsene som tok ham bort fra livet. I en eneste lang setning gjengir Marcus livet med alle sine feil og mangler, ser tilbake på oppveksten mellom traktorer og trebåter, på scener fra ekteskapet, konas sykdom, og på forholdet til barna. Med ingeniørens blikk funderer han over hvordan broer, banker, økonomier, familier og ekteskap er konstruert - og hvordan alt kan bryte sammen.

Solknokler er både utfordrende og jordnær, med varme og stilistisk presisjon skriver McCormack fram en hyllest til det irske småbylivet, og markerer seg som en av Irlands viktigste samtidsforfattere.

Forlag Solum Bokvennen

Omtalt sted Irland

what I found difficult was the mixture of finger pointing and sanctimony in the whole piece, your righteous standpoint over the material, I wasn't so sure about that

this seemed to be that time in his life when he could suck the life out of any project no matter how promising it appeared

Målet er 65 bøker.

• "Days without end" av Sebastian Barry