Bisarre fortellinger

av (forfatter) og Julia Wiedlocha (oversetter).

Gyldendal 2020 E-bok

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788205538115

EAN 9788205538115

Ingen overdrivelse at disse novellene er bisarre. Noen så bisarre at det blir for rart. Synes også at kvaliteten her er ujevn. Best likte jeg novellen om syltetøyglassene.

Jeg pleier ikke å velge novellesamlinger, men gjør det heldigvis av og til. Bisarre fortellinger er nettopp det. Her er det både mørkt og morsomt. Jeg hadde lyst til å sluke, men klarte å vise måtehold, og leste ei novelle av gangen. Jeg gleda meg til lesepausene.

Vi kan vel slå fast at tittelen er treffende. Andre synonymer er sære, merkelige og rare - og noen er helt klart bisarre. Fortellingene henter sin handling i alt fra nåtiden, fortiden og en dystopisk fremtid. Det er vanskelig å se en felles tråd gjennom fortellingene - utover det bisarre. Og utover at en nobelprisvinner som seg hør og bør skriver godt og har interessante observasjoner.

Dette ble for sært for meg. Avbrøt og gir den terningkast 2.

Fortellinger fra en annen verden. Noe science fiction fra mørke framtidssamfunn, noen med handling fra fortida. Fascinerende.

Hva fikk meg til å gå i Descartes' fotspor og begi meg ut til randen av Europa? Å gi et kort og fyndig svar på et slikt spørsmål er ikke lett, men ettersom denne historien ikke handler om meg og jeg kun opptrer som et vitne, vil jeg stille spørsmålet uten å gi noe svar, forvisset om at Leseren er mer opptatt av selve fortellingen enn av fortellerens ubetydelige skikkelse.

Målet er minst 75 bøker

• "Støvberar" av Ingrid Storholmen