Klara og solen

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

Cappelen Damm 2021 Innbundet

Klara er en Kunstig Venn - en form for kunstig intelligens utviklet for å hjelpe unge mennesker inn i voksenverdenen. Fra utstillingsvinduet i butikken der hun er til salgs, observerer Klara det som foregår ute på gaten. Hun studerer hvordan menneskene forholder seg til hverandre, og håper at det snart er hennes tur til å bli valgt ut. Da ønsket endelig går i oppfyllelse og hun får bli med 13-årige Josie hjem, forstår Klara imidlertid raskt at det menneskene lover henne, ikke nødvendigvis er til å stole på. Klara og solen er en rørende og inntrykksfull roman med en uforglemmelig forteller. Det er en bok som snakker til oss fra et uventet perspektiv om empati og kjærlighet, om globale klasseskiller og de skremmende sidene ved moderne teknologi.

ISBN13 9788202679354

EAN 9788202679354

Genre Dystopier

Godt skrevet og medrivende på utmerket Ishisguro vis om kunstig intelligens. Skrevet slik at vi ser verden gjennom den kunstige vennen Klaras øyne. Anbefales på det varmeste.

Klara er en Kunstig Venn, (KV), og står i butikken og venter på å bli kjøpt. Når hun får stå i vinduet, følger hun godt med på hva som skjer der ute. Det beste er når solen er framme. Den både varmer og styrker Klara.
KV-er er laget for å hjelpe barn og unge å forberede seg til voksenlivet. Det kommer stadig nye modeller, så det gjelder å bli kjøpt før altfor mange nye KV-modeller kommer på markedet.

En dag går Klaras drøm i oppfyllelse, og for første gang kommer hun ut i friluft, og nærmere solen. Fra huset hun nå bor i, kan hun til og med se solnedgangen. Klara skjønner at hun har mye å lære i sitt nye liv, og at det menneskene lover ikke alltid stemmer. De kan nemlig lyve, noe Klara ikke kan eller forstår.

Fengende og interessant historie om en annerledes verden. At Klara er bokas forteller, gjør det hele unikt.
Dette er forfatterens første bok etter at han fikk Nobelprisen i 2017.

Det er kanskje urettferdig å bedømme en bok fra en genre man ikke liker. Jeg har aldri vært begeistret for science fiction, dystopier eller lignende. Men da jeg litt uforvarende leste Ishiguros Never let me go, ble jeg utrolig betatt. Dessverre synes jeg ikke denne har de samme kvalitetene. Jeg ser at den har enkelte kvaliteter, men jeg lar meg ikke bevege - hverken følelsesmessig eller intellektuelt. Jeg synes ikke den sier noe nytt eller overraskende om verken mennesket, kjærligheten eller samfunnet.

Fin lytteopplevelse, litt forvirrende handling, fikk ikke helt grep på hva romanen vil si meg, men artig ramme rundt historien

Klara var en bursdagsgave til meg i år. Dvs, ikke en bok jeg ønsket meg. Den bare ble gitt meg som overraskende gave. Jeg visste ikke om boken. Kjente heller ikke til forfatteren. Bokens cover er smykket med høye terningkast fra diverse bokanmeldere. Altså en god bok. Er Klara det? Jovisst. Jeg leste den med interesse.

Forfatteren er tildelt Nobels litteraturpris. Godt mulig han fortjener den, men spør du meg er det veldig rart at ikke heller f eks Murakami eller Houellebecq har fått prisen. Veldig rart!

"Håp," sa han. "Det fordømte håpet lar en aldri i fred."

• "Sendebudet - roman" av Yōko Tawada
  • "Så den store fuglen ikke tar deg" av Hiromi Kawakami