T. Singer

Oktober 1999 Innbundet

Romanen handler om den 34-årige bibliotekaren Singer, som reiser til Notodden for å begynne et nytt og anonymt liv ved biblioteket der. Han forelsker seg, men etter få år begynner forholdet å skrante. Like etter bruddet skjer det en ulykke som skal få avgjørende betydning for Singers videre liv.

Handlingen i "T. Singer" starter idet hovedpersonen som 34-årig, nyutdannet bibliotekar reiser med toget til Notodden for å begynne et nytt og anonymt liv som ansatt ved biblioteket der. På Notodden forelsker Singer seg i keramikeren Merete Sæthre, og flytter inn sammen med henne og hennes lille datter, men etter få år begynner forholdet å skrante. Like etter at de to har bestemt seg for å flytte fra hverandre, skjer det en ulykke som skal få avgjørende betydning for Singers videre liv.

Fortelleren i "T. Singer" sier selv at romanen som helhet ikke er en lystig bok; i partier er den imidlertid preget av et dikterisk overskudd som gjør humoren fremtredende. Samtidig bidrar fortelleren her til å gjøre boken mer eksplisitt eksistensiell enn Solstads tidligere romaner.

For "T. Singer" mottok Dag Solstad Kritikerprisen for tredje gang.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 1999

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Voksen 1999

Mitt første møte med Solstad var i 2006. Da lekte jeg raddis og leste «Gymnaslærer Pedersen» fordi det var kult. For å være ærlig så tror jeg ikke at jeg var moden nok for Solstad på den tiden - for jeg åpnet ingen bøker av han igjen før nå. 13 år senere.

Jeg vet ikke om det er fordi jeg har blitt eldre, men Marte (28) liker, imotsetning til Marte (15), Solstad.

Ja, det er litt slitsomt at hele boken er skrevet som en lang tekst uten kapitler eller tydelige avsnitt. Og ja, det er spesielt at setningene er så lange at de byr på både syv og åtte kommategn. Likevel var det liksom noe veldig drivende med det.

Rommet for handlingen rent konkret er Notodden og Oslo. Likevel får jeg lyst til å si at rommet for handlingen er inne i hodet på hovedpersonen T.Singer. Dette er en bok full av følelser og emosjoner. Singer er ensom, og det gjør vondt å være en del av hans verden. En verden hvor alle forhold egentlig ligger til rette for å ha det fint - men hvor Singer ikke finner sin plass. Ikke som stefar, venn, kollega eller likemann. Tidvis vil han så gjerne, men det blir bare med tanken. Han forblir derfor i ensomheten - en følelse Solstad skildrer så godt.

Jeg ble overrasket av hvordan denne boken traff meg, og jeg kan ikke annet enn å rulle en 6 på terningen

Bibliotekaren T. Singer er i midten av 30-årene da han bestemmer seg for å reise til Notodden for å begynne et helt nytt liv. Han ønsker å være mest mulig usynlig og sliter med skyldfølelse og skam for de utroligste og banale ting. Han lar ingen komme ordentlig inn på seg, kanskje ikke en gang ham selv.

I et kort blaff opplever han noe som kan ligne et mer levende liv da han får en venn. Men vennskapet er dømt til å mislykkes, fordi Singer har så mye angst og mistenksomhet i seg. Underveis forelsker han seg også, men uten at noen trang til å blomstre forløses i ham. Ensomheten ser heller ikke ut til å plage ham særlig.

Jeg ble veldig fascinert av denne boka, som også inneholder et viktig og eksisensielt spørsmål: Hvem er vi når ingen egentlig ser oss? Er vi fullverdige mennesker når ingen får innblikk i hvem vi er og hva vi står for? Kan man være et helt menneske bare i seg selv? Eller er det først når vi opptrer i relasjon til andre mennesker at vårt eget jeg har noen som helst betydning?

En fantastisk skildring av en anonym og tilbaketrukken personlighet.

Han greidde å få både seg selv og andre til å forstå at hans plass var i den fullstendige anonymiteten, der trivdes han, og der kunne han også møte de andre, på en likeverdig måte. Han var ikke redd for å innrømme at han ikke var noen danseløve, ja ingen løve i det hele tatt. For dette ble han stort sett godt likt. Man kan derfor si at Singer, utfra de premisser han hadde valgt for sitt liv, var en sosial person.

Den passive unge mannen er og blir et frastøtende syn, og et slikt frastøtende syn hadde Singer søkt å være, med åpne øyne. Han ga faen. Han ga faen i alt.

Singer led av en saeregen form for skamfölelse, som slettes ikke plaget ham til daglig, men som nå og da dukket opp, som en erindring om en pinlig misforståelse av en eller annen art, og som fikk ham til å stanse opp, stiv som en stokk, med et fortvilet uttrykk i ansiktet, som han straks skjulte ved å före begge sine hender opp foran det, mens han höyt utbröt:
- Nei, nei.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Bøker som handler om ensomhet anbefalt av bokelskerene her inne.

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre, jeg ser blant annet at det er altfor få Dag Solstad-titler her. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.

Bøker om Dag Solstad

De bøkene jeg liker best nå

• "Svingstol og andre tekster" av Dag Solstad
  • "Krig - 1940" av Dag Solstad