Cassias valg

av (forfatter) og Hege Mehren (oversetter).

Mangschou 2011 Innbundet

Cassia lever i et samfunn hvor funksjonærene bestemmer både hvem du skal elske, hvor du skal arbeide og når du skal dø. Da Cassia får vite at det er bestevennen Xander som er hennes match, er hun ikke i tvil om at han er den rette for henne. Hun har ingen grunn til ikke å stole på systemet, men så dukker et annet ansikt opp på skjermen. Snart stilles Cassia overfor et umulig valg, mellom Xander som hun kjenner, og Ky. Dette er den første boka i en trilogi.

I Samfunnet er det funksjonærene som bestemmer. Hvem du skal elske. Hvor du skal arbeide. Når du skal dø. Cassia har alltid stolt på systemet. Ingen høy pris å betale for et langt liv, en perfekt jobb, den ideelle ektefelle. Så da bestevennen viser seg på skjermen som hennes match, er hun ikke i tvil om at han er den rette for henne. Ikke før et annet ansikt, et kort øyeblikk, dukker opp på skjermen før den går i svart. Snart stilles Cassia overfor umulige valg, mellom Xander og Ky, mellom den trygge tilværelsen hun kjenner, og en vei ingen annen har våget å gå før - et valg mellom lojalitet og lidenskap. "Den heftigste ungdomsromanen siden Dødslekene" - Entertainment Weekly

Forlag Mangschou

Serie Matched - Cassia (1)

Genre Science fiction Dystopier

En kjempekjekk bok som får terningkast 5 fra meg. Vanligvis pleier jeg ikke å like kjærlighetsbøker, men denne slukte jeg hel. Måten Ally Condie har beskrevet alle tingene gjør at man ser en virkelig film i hodet, og jeg elsker det. Den eneste lille tingen som irriterer meg er oversetterens bruk av da/når..

Ligner ganske på dødslekene, men mye mer romantik.

Foretrekker du å ta dine egne valg?

Forestill deg å leve i et samfunn der alt er bestemt, og du har ikke annet valg enn å bare adlyde reglene. Følge strømmen på lik vis som alle andre. Samfunnet (altså funksjonærene) bestemmer yrket ditt, hvem du skal leve med resten av livet, og når du skal dø. Hadde du akseptert det? Tenk hvor kjedelig det har vært i lengden å få vite alt dette og leve på denne måten resten av livet. Det hadde vært utholdelig. I hvert fall for meg. Jeg liker å leve i uvisshet, i alle fall til en viss grad. Det jeg ville ha valgt av disse, å få vite akkurat nå er jobbvalg for jeg er i en slik boble selv nå. Jeg er med på kvalifiserendetiltak og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med resten av livet. Hvilket yrke jeg skal velge og ikke vet jeg hva jeg er god i heller, så sånn sett har det vært en trygghet å få vite det nå, hva jeg kommer til å jobbe som og hvor i fremtiden. Det hadde jeg gjerne ville vite akkurat nå slik at jeg slipper å tenke på det mer, siden jeg er i en slik prosess selv, men jeg bor ikke et samfunn som Cassia der alt er forhåndsbestemt, så jeg får bare spekulere og håpe at jeg finner meg en jobb et eller annet sted før kvalifiseringskontrakten min går ut. Så på den måten misunner jeg Cassia litt, men angående alle de andre valgene i livet mitt vil jeg gjerne ta selv.

Cassia, i motsetning som meg, får ikke ta noen valg selv. Alt er tilrettelagt av det som blir kalt Samfunnet (styrt av det som blir kalt funksjonærere). Når hun fyller 17, må foreldrene hennes ta henne med på et arrangement sammen med andre 17 - åringer. Det er da de får vite gjennom en skjerm hvem de skal kobles sammen med, hvem som blir deres livspartner. Det er en stor dag for disse 17-åringene og Cassia er like spent som de andre. Hvem kommer hun til å bli satt opp sammen med? Overraskelsen blir stor og tvilen enda større da hun senere ser det flimrer på skjermen og et annet ansikt dukker opp i noen få sekunder som Cassias match. Hvilke av disse to er egentlig hennes match?

Boka Cassias valg har jeg hørt mye om av bokfolk på youtube og lest mye om gjennom norske og utenlandske bokblogger. Boka er den første i en triologi, og jeg har lenge hatt lys til å lese den selv om jeg er litt lei av å høre om dystopiske ungdomsbøker. Det var enormt populært i en tid og det er det muligens ennå. Nysgjerrigheten min er som sagt stor, spesielt når det gjelder bøker, og jeg bare må lese bøkene "alle snakker om". Og ofte føles det som om jeg er den siste i verden til å lese den boka eller serien som det snakkes om. Jeg er alltid sent ute, men bedre sent enn aldri ...

Jeg vet ikke helt hva jeg forventet før jeg leste boka, ikke annet enn at jeg var litt skeptisk. Aner ikke hvorfor. Syns boka ga et godt inntrykk i hva slags samfunn og familie Cassia levde i. At hun var vant til at andre tok valg for henne og at hun på en måte aksepterte det - at slik var det. Det var slik alle levde og måtte finne seg i. Helt til hun fikk følelser for en fyr hun så noe sekunder på en skjerm, etter at hun fikk vite hvem som hennes egentlige match var. Det får henne til å tvile på Samfunnet og om Samfunnet noen gang gjør feil. Dessuten er hun en jente med følelser. Bør hun følge følelsene sine eller gjøre som Samfunnnet sier hun forventer og skal gjøre?

Forfatteren Ally Condie gjør en god jobb med å gi inntrykk hvordan Samfunnet til Cassia fungerer, hvordan innbyggerne lever, og hva som er lov og ikke. Det er lett å forestille seg hvordan de bor og hvordan disse folkene lever, men syns karakterene, selv hovedpersonen Cassia blir litt flate. Hun har ikke mye følelser, enten er hun langt oppe eller langt nede (nesten som meg), men ikke noe mer enn det. Og hun er besatt av en fyr hun knapt nok kjenner. Det virker ikke naturlig. Syns heller ikke de andre karakterene hadde særlig dybde. Jeg ble ikke ordentlig kjent med noen av dem. Ble bare kjent med relasjonene deres, men ikke personlighetene deres. Det håper jeg får vite mer om i neste bok, hvis ikke blir det for monotont.

Cassias valg er ingen perfekt førstebok i en triologi, men gjør meg nysgjerrig nok til å vite hva Cassia kommer til å gjøre videre, og bli bedre kjent med bånde henne og folkene rundt henne.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Elsker den boka/romanen. Blei ganske bergtatt av den forteljinga, men eg har jo tross alt eit soft spot for dystopiar. Og denne dystopiske forteljinga er ei kjærleiks historie mykje meir enn ein yhyggsam og skrekkinngytande dystopisk scenario lik 1984 og/eller "Tjenerinnens beretning"(the Handmaids tale, Margareth Atwood). Det er ikkje Samfunnets gru som på ein måte bærer fortellinga om Cassia og forholdet hennar til Ky/Xander, men istor grad emosjonar som et menneske har i et normalt liv, som f.x. kjærleik, finna ut sanninga, finna sin plass i "systemet" , forholdet til familie, røtter, framtida, undertrykkelse, fridom, mange aktuelle aspekt for den tenkande lesaren. Me likey!

Hvert minutt du bruker sammen med et annet menneske, gir du dem en del av livet ditt, og tar litt av deres.

For what is the point of having someting lovely if you never share it?

There's more to say, but we're learning how to speak.

I'll tell her and everyone else that I know: they are giving us pieces of a real life instead of the whole thing. And I'll tell her that I don't want my life to be samples and scraps. A taste of everything but a meal of nothing.

The sun shines down on me where I have chosen to stand. No trees, no shade, no hight from which I can look down on what I've done. And even if there were, I cannot see for the tears.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Det er så sinnsykt mye bra for ungdom denne våren - her er det bare å forsvinne ned i mellom permene på en bok! Dette er bøker som er svert lesbare for oss "voksne" også :)

Jeg har lest en god del ungdomsbøker gjennom tiden, og tenkte jeg skulle samle noen av dem som falt godt i smak i en liste. Noen er nye, mens andre er gamle og samtlige er kjekke å lese!

Kommer sannsynligvis til å legge til bøker etterhvert (kommer ikke på alle som er bra på en gang), og kanskje skrive litt om hver enkelt bok:)

En liste over litteratur om forelskelse og kjærlighet i tenårings/ung voksen -alderen.

Forslag til litteratur om temaet innenfor hvilken som helst sjanger mottas gjerne! Det finnes mange romaner, men hva med dikt, tegneserier o.l.? Og litt mer innslag av de virkelige klassiske historiene, som unge fremdeles vil kunne ha glede av i dag ville også vært fint...

Må jo holde styr på hva jeg kommer til å lese dette året også;) Denne gangen har jeg prøvd å skrive litt om hver av bøkene, slik at listen blir litt mer utfyllende. Planen er å komme seg gjennom en bok i uka, altså minst 52 i løpet av året, så får vi se hvor bra/dårlig det prosjektet går;)

Totalt 58 bøker, dog en del lettleste barnebøker. Jeg er fornøyd med å ha kommet meg gjennom prosjektet, det var ikke verre enn at det gikk, til tross for at det nesten ikke ble noe lesing i høst i det hele tatt! Det er ikke alle bøkene jeg har skrevet noe om, men det kommer kanskje etter hvert;)

• "Opprøret" av Ally Condie
  • "Flukten" av Ally Condie