Rubinrød

kjærligheten går gjennom alle tider

av (forfatter) og Henning Hagerup (oversetter).

Gyldendal 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er første bok i en trilogi.

Det er ikke enkelt å leve i en familie hvor det er så mange hemmeligheter. Det tenker i hvert fall 16-årige Gwendolyn - inntil hun en dag plutselig befinner seg i London i en annen tid. Da skjønner hun at det er hun selv som er familiens største hemmelighet. Det hun ikke innser, er at man burde unngå å forelske seg når man er fanget mellom to tidssoner. Det gjør den kompliserte kjærligheten enda mer komplisert!? En av høstens storsatsninger i Gyldendal Barn & Ungdom.? En betagende og gåtefull kombinasjon av kjærlighet, humor og tidsreiser.? Romeo & Julie. Bella & Edward. Og nå: Gideon & Gwen - forbudt, forførende og uimotståelig!Kerstin Gier er en av Tysklands bestselgende forfattere; både for barn, ungdom og voksne. Flere av bøkene hennes er filmatisert, og de ligger kontinuerlig på tyske bestselgerlister. Nå står resten av verden for tur.«Rubinrød» er første bok i en trilogi. Den neste; «Safirblå», kommer i 2011, mens den avsluttende «Smaragdgrønn», utgis i norsk oversettelse i 2012.

ISBN13 9788205397224

EAN 9788205397224

Serie Gwendolyn Sheperd (1)

Genre Fantastisk litteratur

Det tar litt tid før handlingen begynner skikkelig. Men når den først er kommet i gang er denne boken og de to påfølgende bøkene så spennende at det nesten er umulig å legge de fra seg. Dette er en av de beste bøkene jeg har lest!

Super duper gøy!!! :)

Dette er ikke den beste fantasy boken jeg har lest, men den er ikke så veldig dårlig heller. Den gir et frisk pust midt oppi dette hysteriet med vampyrer, demoner, engler og varulver. Spør du meg, så angrer jeg ikke på at jeg leste ut trilogien. Den er ikke perfekt, men det trenger ikke alle bøker å være for å være gode bøker.

Gwendolyn Shepherd oppdager at hun kan reise i tid, og hun er den siste i kretsen på tolv som kan det. Men det viser seg at det er ikke bare småtteri å reise inn i andre tider - Du må kunne mestre språket på den tiden, neie korrekt, kunne vite forskjell på deres høyhet, deres nåde og deres høyvelhånhet osv. Vi følger Gwen igjennom disse tre bøkene mens hun utvikler og forbedrer seg på dette med å kunne reise i tid og vite hvordan en skal oppføre seg.

Se mine anmeldelser av trilogien; Rubin - Safir - Smaragd

Rubinrød handler om 16-åringen Gwendolyn. Hennes familie tror kusinen Charlotte er den som har arvet tidsreisegenet, og hun har forberedt seg på dette hele livet. Plutselig en dag befinner Gwen seg i London i en annen tid, og det viser seg at det er hun som besitter genet. Dette skaper både overraskelse, og sjalusi hos familiemedlemmene. Gwen må også innse at livet hennes er totalt forandret, og enda mer blir det når hun forelsker seg i en gutt fra en annen tid.

Rubinrød er den første boken i en serie på tre bøker. Den er full av kjærlighet, tårer, spenning, tidsreising, humor og gåter. Jeg syntes den var veldig bra fordi den alltid var spennende. Enten om det var kjærligheten mellom Gwen og Gideon, eller gåtene de møtte på i de forskjellige tidssonene.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Jeg måtte glise. Ni uker for et brev! Og enda klaget folk ustanselig over det upålitelige britiske postvesenet. Ja vel, jeg var visst blitt hensatt til en tid der brevene fremdeles ble sendt per brevdue. Eller per snegle.

Ja, det er Gwendolyn," sa Paul. "Og den fyren som klamrer seg til henne som om hun var yndlingsbamsen hans, er fetternevøen min.

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Det er mange gode bøker for ungdom som har kommet ut i høst, og siden det ikke alltid er like lett å følge med på for alle interesserte tenkte jeg ut å legge det ut her. Bøkenes rekkefølge har med sjanger å gjøre, ikke personlig preferanse.

Jeg har lest en god del ungdomsbøker gjennom tiden, og tenkte jeg skulle samle noen av dem som falt godt i smak i en liste. Noen er nye, mens andre er gamle og samtlige er kjekke å lese!

Kommer sannsynligvis til å legge til bøker etterhvert (kommer ikke på alle som er bra på en gang), og kanskje skrive litt om hver enkelt bok:)

En liste over litteratur om forelskelse og kjærlighet i tenårings/ung voksen -alderen.

Forslag til litteratur om temaet innenfor hvilken som helst sjanger mottas gjerne! Det finnes mange romaner, men hva med dikt, tegneserier o.l.? Og litt mer innslag av de virkelige klassiske historiene, som unge fremdeles vil kunne ha glede av i dag ville også vært fint...

Her er de bøkene jeg syns er de beste innen fantasy

• "Safirblå - kjærligheten til alle tider" av Kerstin Gier
  • "Smaragdgrønn - kjærlighet til alle tider" av Kerstin Gier