Da jeg lot deg gå

av (forfatter) og Gry Wastvedt (gjendikter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Tre år har gått siden bilulykken da Mia mistet familien sin. Hun er nå i ferd med å bli en av verdens ledende cellister, mens Adam lever livet som rockestjerne med alt det innebærer. Da Adam kommer til New York føres livene deres sammen igjen. I den andre boka om Mia og Adam er det Adam som er fortelleren.

Hun dro for å begynne på Juilliard. Han kjørte henne til flyplassen. Hun ga ham et farvellkyss. Sa at hun elsket ham høyere enn livet. Så gikk hun gjennom sikkerhetskontrollen. Og kom aldri tilbake.
Det har gått tre år siden den tragiske bilulykken. Tre år siden Mia forlot Adam.
Nå bor de på hver sin kant av landet. Hun er i ferd med å bli en av verdens ledende cellister. Han lever ut myten om sex, drugs & rock and roll. Sammen med sin like berømte kjæreste er han en gjenganger i sladrebladene. Men da Adam plutselig får et døgn for seg selv i New York, fører skjebnen ham sammen med Mia igjen - en siste gang.
Gå ikke glipp av den gripende og intense fortsettelsen til Hvis jeg blir.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788202340162

EAN 9788202340162

Omtalt sted New York

Gribber. Blodsugere. Sjelstjelere. Journalister

Skal pløye gjennom for moro - for så å konkludere...

Konklusjonen er lang, men jeg skal fatte meg i korthet.

En mørk vinterkveld, da jeg lå med nesetippen såvidt over dynekanten, fikk jeg denne åpenbaringen (ny for meg ihvertfall). Jeg leser mye på trass (f.eks. Twilight) bare for å vite hva alt dreier seg om - og for jobbens skyld "sjøsakt", siden jeg hele tiden skal finne den riktige boka til den riktige personen OG fortsette og fortsette med det arbeidet.

Men heia norske forfattere. Min erfaring med disse internasjonale storsuksessene som Stråleglans og Da jeg lot deg gå - er at dem er pinlige detaljerte. Leseren er totalt undervudert og alt beskrives - fargen på sofaen, følelsen i mellomgulvet, hvor mange drag hovedpersonen tar av sigaretten osv. Helt ærlig: jeg lesten dem ikke ferdig. Jeg har for mange formeninger om blant annet Noël, og jeg velger å ikke bruke mer spalteplass på alle ytringene mine. Kanskje har det noe med alderen min å gjøre? De er tross alt skrevet for et aldeles yngre publikum enn meg.

De norske derimot, har det motsatte problemet. Her er det mange hemmeligheter og skjult mystikk mellom linjene. Disse har virkelig tolkningspotensiale aka norskoppgave på ungdomsskolen - typiske "nåtidens ungdomstema" som trakkasering, MMS, pass deg for den store stygge ulven, for godt til å være sant osv. Men klarer den egentlige målgruppen å catch alle disse lagene? Ser de moralen i visa? Og hvorfor skal alt være så forbanna alvorlig og trist? Hm, jeg undres.

Oppsummering: liker klart Glaser Munch og Sunne sine bøker - men jeg er tross alt toogtredve og klart ferdig med hjertesmerte-epoken min...

• "Megzilla" av Gro Dahle
  • "Årets ansikt" av Sophia Bennett