Mørket, min venn

av (forfatter) og Jon Vegard Lunde (oversetter).

Jevelforl. 2008 Innbundet

Ellie og vennene har kommet til Australia etter oppholdet på New Zealand. Nå skal de være veivisere for tolv sabotører fra New Zealand, men det varer ikke lenge før gjengen må klare seg på egen hånd igjen, og lite går etter planen.

Ingen steder å løpe, ingen steder å gjemme seg. Du springer for livet i din egen hjemby og dukker for hvinende kuler. Hva hendte? Når ble tryggheten til frykt, freden til krig, gleden til panikk? Når ble hverdagen et mareritt for Ellie og vennene hennes? Dette er fjerde bok i serien som begynte med "I morgen, da krigen kom". Den handler om åtte ungdommer som unngår å bli tatt når en fiendtlig makt invaderer landet og overrumpler alle andre i distriktet hvor de bor. "Frosten, tredje dag" endte med at de fem som var igjen, ble reddet over til New Zealand. I "Mørket, min venn" er de tilbake. Egentlig skal de bare være veivisere for tolv sabotører fra New Zealand, men det varer ikke lenge før de må klare seg på egen hånd igjen, og lite går etter planen.

Forlag Jevelforl.

Utgivelsesår 2008

Serie I morgen-serien (4)

Genre Spenning

Omtalt sted Australia

Jeg husker at Robyn en gang sa: “Å snakke om seg sjøl kan være både egoistisk og raust”. Da jeg spurte hva hun mente, sa hun: “Hvis du aldri snakker om deg sjøl, og om problemene dine og sånn, er det egoistisk, fordi du ikke gir vennene dine sjansen til å hjelpe deg. Men hvis du snakker om deg sjøl hele tida, er du sjølopptatt og slitsom”.

Bøker (ikke inkludert fagbøker/pensum) jeg leser i 2011 :-)

• "Ute etter hevn" av John Marsden
  • "Bortenfor daggry" av John Marsden