Nattjakt

av (forfatter) og Jon Vegard Lunde (oversetter).

Jevelforl. 2010 Innbundet

Australia er blitt invadert, og Ellie leder ei gruppe på fem ungdommer i en geriljakrig som utfordrer alt de kan mobilisere av kraft og oppfinnsomhet. Samtidig må ungdommene ta seg av ei gruppe med mindre barn.

Aftenposten skriver om Nattjakt: Australia er blitt invadert, og en gruppe tenåringer som har vært på morotur i villmarken, kommer hjem og oppdager at alle i landsbyen er ført bort. Det fører ungdommene inn i en geriljakrig som utfordrer alt de kan mobilisere av kraft og oppfinnsomhet. Bondedatteren Ellie er lederen. Livet på gården har lært henne mye om liv og død og om å stole på egne krefter. Denne sjette boken i serien har en spesiell dimensjon: De fem overlevende ungdommene skal ta seg av en gruppe mindre barn. Forfatteren John Marsden spiller ut et nyansert register av personligheter når disse to gruppene etter hvert blir tvunget til å samhandle. Det er lett å skjønne hvorfor John Marsden er en av Australias mest populære forfattere. Jeg kan ikke minnes å ha vært borti en annen krigsbok for ungdom med så mange kvaliteter på et så høyt nivå: En realistisk og intens fortelling, et rikt persongalleri anført av en fascinerende hovedperson, moralske problemstillinger som er naturlig flettet inn i bokens univers, et språk som håndterer alle elementer i fortellingen lett og kraftfullt. En kvalitet til: Naturbeskrivelsene trekker deg dypt inn i landskapet og skaper en særegen jordnærhet. Mette Hofsødegård i Aftenposten

Forlag Jevelforl.

Serie I morgen-serien (6)

Genre Spenning

Omtalt sted Australia

Det er visst bare når vi har det vondt at vi ser hva som er viktig. Hvis det blir fred, gir jeg meg selv et løfte. Jeg skal mekke noen spesielle briller til meg selv. De skal stenge ute om folk er tjukke eller tynne, pene eller rare, om de har kviser eller føflekker eller forskjellig hudfarge. Brillene skal gjøre det samme for oss som lidelsene, men uten at det gjør vondt. Jeg skal gå med de brillene resten av livet.

Leseliste for sommeren. Varme dager på stranden. Sol på båten. Med lommelykt i teltet. Jeg skal lese mange fine bøker.

1/5 2010 -> 1/5 2011

Bøker (ikke inkludert fagbøker/pensum) jeg leser i 2011 :-)

• "Ute etter hevn" av John Marsden
  • "Mørket, min venn" av John Marsden