Regines bok

en ung jentes siste ord

av (forfatter) og Regine Stokke (illustratør).

Gyldendal 2010 Innbundet

I august 2008 fikk 17 år gamle Regine diagnosen akutt leukemi. Hun opprettet bloggen Face your fear. Her skrev hun om sykdommen, behandlingen hun gikk igjennom og alt hun fikk oppleve før hun døde i desember 2009. Boken inneholder bloggen hennes, utvalgte kommentarer fra leserne og minneord fra hennes nærmeste.

Regines bok er basert på Regine Stokkes sterke blogg fra 2008 til 2009.

Over 100 000 mennesker fulgte Regines kamp mot kreften gjennom hennes blogg. "Alt jeg vil er å leve, men det kan jeg ikke," skrev Regine fire uker før hun døde, 18 år gammel. Regines siste ønske var at bloggen skulle utgis som bok. Resultatet er en varm, omtenksom og reflektert bok om liv og død, vennskap og kjærlighet og om hvordan møte sin egen frykt. Deler av overskuddet skal gå til Regines støttekonto som støtter kreftsaken i forskjellige former.Regine Stokke (1991-2009) var fra Kristiansund. Hun var en talentfull skribent og fotograf som nådde bredt ut gjennom bloggen sin. Hun døde av leukemi.

ISBN13 9788205401877

EAN 9788205401877

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Regine Stokke

En fantastisk og trist bok om en enestående,sterk og modig jente! ❤️ Denne boken rørte meg langt inn i sjela, og den har definitivt endret mitt syn på livet - den har lært meg å sette mer pris på det jeg har, og å nyte hver dag som går!

Tusen takk Regine! ❤️

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Denne boka var verkelig vanskeleg å legge ifrå seg. Leste den ut på under 1 veke, og det er ikkje ofte eg synst boke er så spennande at eg gjer det! Utrulig sterk og trist, men ei fin historie om ei tøff jente! (med fint navn :) )

Regines bok trenger ingen omtale. Den viser hvor sterk mennesker kan være i maktesløsheten.

Regine er forbløffende åpen og ærlig, gjennom å bli kjent med tankene hennes føler jeg at jeg bedre kan møte neste person som måtte være i en svært vanskelig situasjon- om det gjelder alvorlig sykdom eller andre ting.
I tillegg til å gi fremmede et unikt innblikk i livet sitt og i tankene sine, skriver Regine veldig godt og tar sterke fotografier, så boka er lett å lese selv om temaet er alvorlig.
Viser at et liv er et liv, uavhengig av antall levde år. Å dø mens man er ung vil alltid være for tidlig. Men livet som er levd setter spor etter seg, gir drømmer, tanker og minner til de som lever videre.
Jeg er glad for at familien valgte å la bloggen bli en bok. Den er en unik veiviser i møte med medmennesker i krise.

Face your fear. Accept your war. It is what it is.

Min mor mener at grunnen til at alle fine mennesker her på jord blir tatt i fra oss, er at de blir samlet for å lage et bedre sted. Det er en veldig fin tanke. Jeg liker å tenke at det er sånn. For verden er ikke et bra sted. Folk sulter, folk kriger, folk dreper, folk blir syke, folk dør.

Det er så trist at de vakreste blomstene blir plukket først, jeg er likevel utrolig stolt over å ha vært mammaen til en av dem.

Min sti har bare en vei. Det fins ingen skilt. Ei heller et kart. Det går verken an å gå ta til venstre eller høyre. Det går ikke an å snu. Jeg kan bare gå rett frem, men veien er krokete. Foran meg er det verken lyst eller mørkt. Det er tåkete og ingen vet hva som befinner seg på den andre siden.

Det er dessverre lett å tenke tanken "så leit, denne jenta kunne ha blitt noe stort." Husk da at Regine både var og ble noe stort, og at det hun uttrykte gjennom ord og bilder i langt større grad handler om livet enn om døden.

OBS! SPOILERE!

Okei, skal bare få sagt at jeg blir utrolig involvert i bøkene jeg leser. Lever meg alltid inn i karakterene og verdenen, og glemmer ofte hvor jeg selv er. Og de beste av bøkene jeg leser, får meg alltid til å gråte. Blir fort rørt. Spesielt når jeg har lest en helt fantastisk bok og den er slutt, føler jeg meg helt tom innvendig.. Helt til jeg da begynner på en ny bok da, hehe ;-)

Her er bøker som alle må lese, synes jeg!!!De beste jeg har lest

Disse bøkene har jeg kjøpt og spart til høstværet skulle komme, litt kos i hverdagen mens det stormer og regner ute.

Dette er en liste med bøker basert på virkeligheten/sanne historier, bøker som har gjort inntrykk. Historier som har fått meg til å le, og gråte.

Listen er over bøker jeg har lest.
Jeg kommer stadig på nye bøker og har derfor konkludert med at jeg aldri blir ferdig. Jeg har skrevet noen kommentarer men er langt fra ferdig.

Listen oppdateres.
Jeg setter utrolig stor pris på boktips, selvom jeg skulle ha lest de før.
Kom gjerne med innspill

• "Etter dansen" av Gunnhild Svenning Corwin
  • "Sammen til verdens ende - en kjærlighetshistorie" av Espen Simonsen
  • "3096 dager" av Natascha Kampusch
  • "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl - historien om Christoffer" av Jon Gangdal
  • "Kjære - roman" av Linnéa Myhre
  • "Ulovlig norsk" av Maria Amelie