I morgen, da krigen kom

av (forfatter) og Jon Vegard Lunde (oversetter).

Jevelforl. 2006 Innbundet

Ellie og vennene drar en morgen hjemmefra for å bo i telt ute i villmarka og for å utforske et utilgjengelig område. Da de vender tilbake til sivilisasjonen, er deres land blitt invadert av en ukjent krigsmakt. Husene er tomme, hundene døde, strømmen er borte og telefonen virker ikke. Dette blir starten på Ellie og vennenes kamp for å overleve.

Forlag Jevelforl.

Utgivelsesår 2006

Serie I morgen-serien (1)

Genre Spenning

Omtalt sted Australia

I morgen, da krigen kom handler om Ellie og vennene hennes i Australia på 90-tallet. De vil bare finne på noe på slutten av sommerferien og drar derfor ut i villmarka for å campe . Når de kommer tilbake, oppdager de at hundene er døde, husene tomme, strømmen borte og at telefonen ikke virker.

Boka er helt grei å lese fordi det er gode setninger. De er spennende, bra skrevet og ikke for lange. Det er ikke veldig mange replikker og ikke noe særlig banning. Men det er brukt en del australske ord som oversetteren (Jon Vegard Lunde) tydeligvis har hatt litt problemer med. Når det kommer sånne ord, står det gjerne ordforklaringer på parentes. Jeg synes språkbruken passer til boka, fordi jeg får innblikk i et annet miljø enn det jeg er vant til.

Denne boka er ikke veldig populær akkurat nå, heller en bok jeg aldri har hørt om, før jeg fikk den anbefalt. Gone og I morgen da, krigen kom, ligner litt på hverandre. De er jo egentlig totalt forskjellige, men minner likevel om hverandre. Det er ikke noen voksne i bøkene, og ungdommene/barna må derfor må klare seg selv. Boka er kreativ. Den får meg til å tenke at det er bra det ikke er krig og at jeg ikke må leve på flukt.

Boka starter ikke spesielt fengende. Først omhandler den bare hvordan Ellie og vennene hennes planlegger turen de skal på. Handlingen er veldig levende beskrevet! Jeg er overrasket hvor mange ideer og tanker ungdommene i boka har. Jeg blir ikke dirrende av spenning av denne boka, så spennende er den ikke. Boka ender som jeg trodde. Det er flere bøker i serien. Ellie og vennene hennes har ikke avsluttet det de begynte på, så det er naturlig at det kommer flere bøker.

John Marsden har skrevet flere andre bøker, men I morgen-serien er mest kjent. Faktisk er disse bøkene kåret til Australias mest populære ungdomsbøker! Forfatteren lykkes ganske bra med denne boka, men kunne godt gjort den litt mer spennende! Det er kanskje litt vel mye av det samme i noen partier, men ellers er det bra! Jeg vil gi I morgen, da krigen kom 5 på terningen.

Boka handler egentlig om når du blir stilt vanskelige spørsmål; skal du ta opp kampen? Sette alt på spill? Satse ditt eget liv? Eller kanskje ta andres? Den får meg til å tenke på mye; hvordan livet til ungdommer var på 90-tallet, hvor fælt krig er og hvor annerledes Australia virker. Moralen er at man må holde sammen, ikke krangle, og heller ikke bli helt oppslukt av død og fordervelse. Målgruppen er 12-14, både gutter og jenter. Jeg anbefaler denne boka videre til dem som vil lese noe annerledes; en historie du ikke har lest før.

(Dette er en bokanmeldelse som er skrevet i følge av en lekse:)

Favorittserien min gjennom hele ungdomsskolen. Har lest alle bøkene minst 6 ganger.

Bøker (ikke inkludert fagbøker/pensum) jeg leser i 2011 :-)

Har satt meg som mål å lese meg verden rundt ved hjelp av bøker :)
Eneste kriteriet jeg har er at handlingen er lagt til et land. Forfatteren trenger ikke å være fra samme land.

Land i Oseania:
✔Australia , Fiji, Kiribati, Marshall Islands, Micronesia, Nauru, ✔New Zealand, Palau, Papua New, Guinea, Samoa, Solomon Islands, Tonga, Tuvalu og Vanuatu

Antall besøkte land i Oseania hittil er: 2

• "Mørket, min venn" av John Marsden