Løvetemmeren

av (forfatter) og Gry Brenna (oversetter).

Gyldendal 2015 Innbundet

Endelig en ny bok om Erica Falck og Patrik Hedström!

Det er januar og veldig kaldt i Fjällbacka. En halvnaken jente kommer løpende ut av skogen, rett ut på veien foran en bil. Sjåføren rekker ikke å stoppe. Da Patrik Hedström og hans kollegaer blir varslet om ulykken, er jenta allerede død. For fire måneder siden forsvant hun på vei hjem fra den lokale rideskolen, og siden er det ingen som har sett henne. Det viser seg at hun er blitt utsatt for en forbrytelse, og Patrik Hedström og hans kollegaer frykter at hun ikke er alene om denne skjebnen.
Samtidig holder Erica Falck på å grave i en gammel sak. En familietragedie som førte til en manns død. Gang på gang besøker hun mannens kone, som ble dømt for drapet, men Erica får ingen svar.. Hva er det kvinnen skjuler? Erica kjenner på seg at det er noe som ikke stemmer. Og det virker som om fortiden kaster sine mørke skygger over nåtiden.
Løvetemmeren er Camilla Läckbergs niende krim om Erica Falck og Patrik Hedström.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205461321

EAN 9788205461321

Omtalt sted Sverige

Läckberg er tilbake med en ny krim fra Fjällbacka. Boka er en av de bedre bøkene hennes, og om du liker de foregående bøkene vil du nok like denne godt. Boka er passe lang, og er både spennende og interessant. Vi blir også enda bedre kjent med Erica, Patrik og resten av den faste gjengen ved Tanumshede politidistrikt. Har du ikke lest de første bøkene anbefaler jeg det. Selve handlingen i boka har ingen direkte sammenheng med de foregående bøkene, men jeg synes det er en stor fordel å bli kjent med karakterene og følge de fra starten av.

Hadde lyst på ei lettlest og spennende krimbok. Denne er i og for seg begge deler, men hvorfor så grotesk?
Hverdagsskildringene er bra, og hovedpersonene er likandes, men når forbrytelsene er så grusomme og ondskapsfulle, blei jeg bare irritert for at jeg hadde brukt tid på å lese dette.

Skuffende bok. En av hennes dårligste bøker. Klarte ikke å fenge meg denne gangen.

Jeg liker bøkene hennes veldig godt og denne var også god.
Litt trå å komme i gang med men vanskelig å legge fra seg etterhvert.

Svakheten for alkohol hadde han klart å overvinne, men svakheten for kvinner hadde vist seg vanskeligere å beseire.

Hun tenkte på noe hun hadde hørt en gang, om at vingeslagene til en sommerfugl kunne føre til storm et helt annet sted på jorda. Kanskje det var det som ville skje nå.

Han visste at han hadde skjemt henne bort, og skjønte at han hadde bidratt både til de gode og dårlige sidene hennes. Men nå hadde hun gjort det riktige.Hun var nødt til å lære at livet krever at man bøyer seg av og til.

Han hadde gått igjennom en grunnleggende forandring de siste månedene, og det hadde hun aller vanskeligst for å tilgi seg selv. Han som trodde godt om alle mennesker fordi han gikk ut fra at alle var like ærlige som han selv. Hun hadde motbevist det, knust tilliten hans til henne og verden.

Einar var gjerrig å ville spare strøm. Hun fikk ta en strikkejakke utenpå blusen også. Ellers ville hun fryse i hjel før desserten.

Jeg gjentar suksessen fra i fjor, og setter meg som mål å lese 52 bøker i løpet av 2015. Hver fullførte bok legges fortløpende til listen. Har du en bok å anbefale, eller et lignende prosjekt, må du gjerne legge igjen som en kommentar :)

I år skal jeg se om jeg ikke kan fullføre PopSugar sin Reading Challenge 2015. Det er hele 50 bøker å lese. Noen blir utfordrende, mens andre ser jeg blir lette. Har bestemt meg for at en bok ikke skal høre til mer enn en kategori. Blir nok noen barnebøker også på min liste da det er en del av jobben min. For de som ikke har sett listen, kan de sjekke ut denne linken http://www.popsugar.com/love/Reading-Challenge-2015-36071458

Er livet for kort til å lese dårlige bøker? Jeg leser alltid, men har levd såpass lenge at jeg bør prioritere litt hva jeg skal lese. Her er min plan for lesing. Det er kanskje i minst like stor grad en låneplan for biblioteket.

Dette er bøkene jeg leste i 2014. Hvilke har du lest og hva synes du om de? Fortell!

Her er en kronologisk oversikt over bøker jeg har lest i år.

• "Gullburet" av Camilla Läckberg
  • "Farlige forhold" av Viveca Sten