De utvalgte

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

Tiden 2015 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Adrian Ziegler er barnet ingen vil vite noe av. Faren er borte, og moren klarer ikke å ta vare på ham. I tillegg regner myndighetene ham som «rasemessig degenerert». Det forteller i alle fall dokumentene som til slutt får ham innlagt på Spiegelgrund, en del av det store sykehuskomplekset Steinhof i Wien. Han er 13 år. Året er 1941. Her arbeider Anna Katschenka. Hun er ingen glødende tilhenger av det nye regimet i Østerrike, men likevel en pliktoppfyllende, arbeidsom sykesøster som trenger reglene og rammene klinikken kan gi henne.

Gjennom de to karakterene skildrer Steve Sem-Sandberg et helt univers, et nazistisk mikrokosmos, så å si, der ofre og gjerningsmenn fremstilles med en innlevelse som bare gjør leseropplevelsen enda sterkere og mer rystende.

«En mester i innlevelsens kunst.»
Nils Schwartz, Dagens Nyheter

«Et litterært mesterverk i internasjonal klasse.»
Christer Enander, Helsingborgs Dagblad

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Østerrike

Alle kriger har noe som er mer avskyelig enn andre. Den gir også grobunn for nye uhyrligheter som ingen visste at mennesker var i stand til å utføre.

Er livet for kort til å lese dårlige bøker? Jeg leser alltid, men har levd såpass lenge at jeg bør prioritere litt hva jeg skal lese. Her er min plan for lesing. Det er kanskje i minst like stor grad en låneplan for biblioteket.

prioriterte bøker på leselisten :P

• "Med Stalin som gudfar - opptegnelser på knærne" av Eduard Kotsjergin
  • "Quislings biskoper - en norsk kirke i nazismens tjeneste" av Geir Thorsdahl
  • "Kruso" av Lutz Seiler
  • "De kom til oss - tvangsevakueringen av Finnmark og Nord-Troms" av Inger Selven Watts
  • "Kampklar - 11 noveller om verdens beste oppfinnelse" av Mariangela Di Fiore
  • "Hva har du med Hitler å gjøre, pappa?" av Ketil Kern