Bill. mrk. hushjelp søkes

av (forfatter) og Bente Rannveig Hansen (oversetter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Samantha er 29 år, og forretningsadvokat i London. Hun jobber døgnet rundt og elsker adrenalinrushet som jobben gir henne. En dag begår hun en fatal feil som ødelegger hele karrieren hennes. Samantha er i sjokk, og forlater kontoret i svime. Når hun kommer til seg selv igjen befinner hun seg på landet. Ved en misforståelse blir hun tatt for å være den nye hushjelpen i et herskapshus. Problemet er at det nyrike og vulgære ekteparet som er hennes nye arbeidsgivere, ikke vet at de har ansatt en Cambridge-utdannet advokat med en IQ på 158, som verken kan stryke, støvsuge eller lage mat.

Samantha trenger å ta livet litt med ro, trenger å finne seg selv, forelske seg .; og lære hva et strykejern brukes til . Samantha Smith gjør kometkarriere som advokat i London. Hun har aldri hatt en frihelg, men er arbeidsnarkoman og elsker å kjenne adrenalinet pumpe. Helt til hun en dag begår en tabbe, en tabbe som koster klienten hennes 50 millioner pund. Panikk! Hun forlater kontoret i svime, hopper på et tog og kommer ikke til seg selv før flere timer senere. På et sted langt unna sivilisasjonen. Og før hun vet ordet av det, er hun ansatt som husholderske hos et hyggelig, men jålete ektepar. Problemet er bare at Samanthas nye arbeidsgivere ikke vet at de har ansatt en Cambridge-utdannet advokat med en IQ på 158 .; som verken kan lage mat, støvsuge, eller langt mindre stryke en skjorte! Men kanskje er hun ikke så håpløs som hun tror? Kanskje kan hun, med litt hjelp, bløffe seg gjennom dagene? Eller kanskje ikke? Sophie Kinsella er forfatter og journalist. Hun har bl.a. utgitt fire bøker om shopoholikeren Rebecca Bloomwood. Bøkene hennes selges verden over og er stadig å finne på bestselgerlistene. Bill.mrk. Hushjelp søkes er hennes femte bok på norsk. Om Sophie Kinsellas tidligere bøker:«Hektisk og morsomt om shoppingglede og/eller -galskap.» Siri Annika Tveita, Henne (Terningkast 5) «En kløpper til å skape bisarre, pinlige og morsomme historier.» Maya Troberg, Dagbladet

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205350472

EAN 9788205350472

Serie Litterære drops

Omtalt sted England

Helt grei bok, veldig god å lese dersom du bare trenger noe lesestoff :)

Kjempesøt,lettlest bok som gjør det lett å drømme seg bort og "forsvinne" inn i en annen verden. Noen vil nok også bli en smule betatt av enkelte karakterer - spesielt av en kjekk og sjarmerende Gartner (det ble ihvertfall jeg (a) )

Anbefales!

Samantha Smith er en ung arbeidsnarkoman av en advokat som jobber for et stort advokatfirma i London. Hun har ikke øyne for noe annet enn å bli partner, og fri har hun ikke hatt på evigheter. Ikke at hun har tid til det heller, her skal det jobbes! En dag gjør hun en diger tabbe som koster firmaet en vanvittig sum penger, og Samantha klarer ikke tenke klart før hun våkner i et fremmed rikmannshus neste dag. Det viser seg at hun i halvsvime har takket ja til å bli hushjelp for et noe merkelig ektepar! Hun, som ikke en gang kan koke vann! Men Samantha er tross alt en smart kvinne, og greier å lure seg unna dagene på de snodigste måter. Så dukker den kjekke gartneren Luke opp, og akkurat da livet går seg til, kommer hun over informasjon som får henne til å tvile på om den gedigne tabben faktisk var hennes skyld. Kan advokatkarrieren reddes likevel?

Bill. mrk. hushjelp søkes var den første boka jeg klarte å fullføre etter datter nr 2 kom til verden, så det sier kanskje noe om den litterære tyngden... Men det var en slik bok jeg trengte for å komme i gang med lesingen igjen - noe enkelt og morsomt som ikke krevde særlig mye av meg som leser. Sophie Kinsella er jo en av chick-lit dronningene, og hun er en mester i å få leseren til å rødme i senk. Som i Shopoholiker-bøkene er dette flaue greier...

Enkel, grei og lettlest. Leses for eksempel i barseltida, på sykehus eller på stranda.

"Samantha ... før du går ..." Iris griper begge hendene mine, og engstelsen ligger tykt utenpå ansiktsuttrykket hennes. "Kjære deg, jeg er sikker på at du vet ditt eget beste. Men husk bare at du er ung bare en gang." Hun sier på hånden min, glatt ved siden av hennes egen. "Disse dyrebare årene kommer ikke tilbake."

Her samlar eg dei bøkene eg har i bokhylla mi. På denne måten kan eg sjølv få oversikt over kva eg har lese og kva som bør lesast før eg tar av hos bokhandlaren. Pensumbøkene tar eg ikkje med;)

Lagt til i den rekkefølgen jeg har lest de.

Disse bøkene har både vært fantastiske, og noen har vært tunge å lese, og jeg har holdt på å avslutte flere ganger. De fine er bare så nydelige, jeg er en person som ikke liker vanskelige navn på personer, da går jeg meg ofte "vill" og om boka i tillegg er veldig tykk, så blir det fort kjedelig å lese. Men dette er altså min liste.

• "Mini-shopoholiker" av Madeleine Wickham
  • "Husker dere ikke meg?" av Sophie Kinsella