Til jeg finner deg

av (forfatter) og Knut Ofstad (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Dette er fortellinga om skuespilleren Jack Burns. Hans mor, Alice, er en tatoveringskunstner fra Toronto. Hans far, William, er en organist fra Edinburgh som er hekta på å bli tatovert. Som fireåring reiser Jack sammen med Alice til byer som København, Stockholm, Oslo, Helsinki og Amsterdam på jakt etter William. Men Alice er et mysterium, og William er ikke til å finne. Jack Burns går på skole i Canada og New England, men det som former ham er hans forhold til eldre kvinner.

Ny Irving-roman som skal utkomme våren 2005, er levert forlaget i USA. John Irvings nye roman er en histore som går over flere generasjoner. En sønn leter etter faren sin, som er kirkeorganist. Faren har forlatt moren, som er tatoveringskunstner. Men også faren har sine tatoveringer. Det er ingen i hans egen menighet i Edinburgh som vet at også han samler på tatoveringer, at han ønsker å få hele kroppen dekket, som et noteark. Men tatoveringene kan også komme til å røpe ham. Da Jack Burns er fire år, reiser han og moren hans, Alice, til flere nordiske byer for å lete etter faren, William. Alice er selv et mysterium, og William er ikke å finne. Jack går på skole i Canada og i New England og blir skuespiller, men det er hans forhold til eldre kvinner som først og fremst former ham. En melankolsk historie om barndom, men også en robust og morsom roman som kan måle seg med John Irvings andre bevegende og ambisiøse bøker.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205342484

EAN 9788205342484

Omtalt sted USA Canada Europa

Jack er fire år, da han og moren, Alice, reiser fra Toronto for å lete etter faren, William. William er kirkeorganist, og han har forlatt Alice. Alice er tatoveringskunstner, og William samler på noter i form av tatoveringer. Drømmen hans er å fylle kroppen helt.

Reisen til Alice og Jack, går først til København, så Oslo, Stockholm, Helsinki og Amsterdam. I alle byene oppsøker de andre tatovører som kjenner til William. Kanskje en av dem kan avsløre hvor han gjemmer seg, for det hele utvikler seg til en katt-og-mus-lek.

Oppi alt dette får vi Jacks betraktninger, og det er både rørende, komisk og interessant. Det er en uvanlig oppvekst, og det blir vel så selsomt da de er tilbake i Canada. Jack begynner nemlig på en jenteskole, som har lempet på inntaket, så noen gutter også har adgang. Men, det er de eldre jentene som fanger Jacks interesse.

Etterhvert blir Jack både beryktet og berømt som skuespiller i Hollywood. Hans forhold til eldre kvinner former ham, og når han står på scenen, er det alltid faren han spiller for.

En stor roman om oppvekst, jakt på en far, svik, og kjærlighet. Irving skriver drivende godt, og historien er fengende og medrivende.

En veldig omfattende bok! Måten han bygger opp historien og samtidig "skjuler" historien er enestående, og veldig typisk John irving. Dette er noe han kan! Denne boka er et prakteksemplar på at det bestandig er to sider av en sak. Det som trekker ned for min del er at den blir litt vel langtekkelig for min smak og jeg synes ikke den behøver å være på 863 sider, kunne med fordel vært forkortet litt uten at viktige hendelser, personer etc måtte bli redigert bort. Alle hovedpersonene og bipersonene er uten tvil det som gjør boka,hans fabelaktige fremstilling av scener, personlighetene og handlingene er definitivt også en del av bokas sjel.
Jeg vil ikke kalle den for hverken en favoritt eller en "must read", men den er absolutt verdt og lese! Og jeg vil tro denne er en stor favoritt blant Irving-fansen.

Det skarru ha, Jack, hvisket Leslie Oastler inn i øret hans - akkurat slik datteren hennes ville sagt det. Det er ikke et tørt øye, eller en tørr truse, i salen.

Når jeg er død kommer jeg til å hjemsøke deg - det lover jeg deg - det kan til og med hende jeg hjemsøker deg før jeg dør.

En manns hjerne - i den grad han har noen - har alltid fordelen av å være maskulin - ettersom selv den minste bjørk er av en høyere orden enn den mest susende palme - og selv hans uvitenhet er av bedre kvalitet.

Hun er svak for kroppsbyggertyper. Men i motsetning til Emma lever Michele sjelden ut sine lyster. Og hvilken kroppsbygger ville vel legge an på Michele? Hun har kropp som en blyant.

Lagt til i den rekkefølgen jeg har lest de.

Håper bare jeg får tid til å lese dem alle :)

• "Pension Grillparzer - noveller og prosastykker" av John Irving
  • "Den fjerde hånden" av John Irving