Hotell New Hampshire

av (forfatter) og Tormod Haugen (oversetter).

Gyldendal 2001 Innbundet

Familien Berry driver tre hoteller på forskjellige steder. Hotellenes klientell består blant annet av en kvinne forkledd som bjørn, prostituerte, voldtatte kvinner og enkelte vanlige gjester. Her er absurd logikk, melankoli, humor og vold.

«Hotell i særklasse»Nina Valsø, Nidaros Hotell New Hampshire er historien om den amerikanske familien Berry og dens tre hoteller. Romanen er en kinesisk eske av historier, og flommer over av groteske og humoristiske innslag.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205291577

EAN 9788205291577

Omtalt sted USA

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Sprøere bok finnes ikke.

Jeg tenkte at fanatikere alltid vil ha et publikum, og det eneste en kunne håpe å påvirke, var størrelsen på tilhengermassen.

Add doom to the list, then. Especially in families, doom is `altogether common.´ Sorrow floats; love, too; and - in the long run - doom. It floats, too.

So we dream on. Thus we invent our lives. We give ourselves a sainted mother, we make our father a hero; and someone’s older brother and someone’s older sister – they become our heroes too. We invent what we love and what we fear. There is always a brave lost brother – and a little lost sister, too. We dream on and on: the best hotel, the perfect family, the resort life. And our dreams escape us almost as vividly as we can imagine them… That’s what happens, like it or not. And because that’s what happens, this is what we need: we need a good, smart bear… Coach Bob knew it all along: you’ve got to get obsessed and stay obsessed. You have to keep passing the open windows.

Det er kyssingen som tar knekken på meg hver jævla gang, sa Sabrina. Akkurat når det begynner å bli godt, løsner tennene i overkjeven.

Keep passing the open windows

Disse bøkene fikk munnvikene til å klø, skuldrene til å riste og latterboblene opp gjennom halsen.

Av og til når en sitter på kollektiven , på bussen, trikken, t-banen eller hvor det nå er, skjer det at jeg blir ett med det jeg leser. Når jeg så ser opp og ut gjennom vinduet aner jeg ikke hvor jeg er, da har jeg reist for langt. Her er ti bøker jeg vet det skjedd med.

En liste med bøker som har en hund eller en katt som figurerer på et vis, tidligere publisert på litteraturbloggen bokmerker.org

Var bøkene bedre før? Neppe. Men de blei lest i store jafser. Tenker noen ganger at jeg skal gå løs på disse "store leseopplevelsene" igjen. Holder de mål i dag?

Har vært i min mors bokhylle og oppdaget noen skatter som må leses!:)

• "Sirkusbarn - roman" av John Irving
  • "Den fjerde hånden" av John Irving