Så dumt!

av (forfatter) og Svein Svarverud (gjendikter).

Pantagruel 2008 Innbundet

Hva kreves for at et menneske skal finne styrken til å snu? Mia Törnblom hadde et sterkt ønske om å bli tynn, og på en tur til Spania prøvde hun slankepiller som inneholdt amfetamin. Et valg som senere skulle føre til ti år på gaten som narkoman og kriminell, før hun en dag valgte hun å snu. Dette er hennes selvbiografi.

Mia Törnblom hadde en lykkelig barndom og var den fornuftige, populære og søte jenta alle likte. Men selv om selvtilliten hennes var på topp, så manglet hun den indre tryggheten. Hennes sterke ønske om å bli tynn førte til at hun i Spania prøvde slankepiller som inneholdt amfetamin. Rus tok etter hvert styringen på livet hennes. Mia levde i ti år på gaten som narkoman og kriminell. En dag må hun innse at hun måtte ta valget - mellom å dø eller overleve. SÅ DUMT! som er Mias selvbiografi, gir svar på spørsmål som; Hva får et menneske til å leve et destruktivt liv? Hva kreves for at et menneske skal finne styrken til å snu? Og hvordan går man frem for å orke å leve videre når man har skadet de man elsker aller mest. Mia viser at forandring er mulig og at alle kan lære seg å snu mørket til lys.

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Sverige

Omtalt person Mia Törnblom

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Jeg har tidligere laget en liste om temaet, men da med "alle" bøker jeg kan finne om temaet. Nå lager jeg en med bare dem jeg har lest.
Den andre listen finner du her: http://bokelskere.no/lister/87203/

Bøker jeg har lest

Disse bøkene har både vært fantastiske, og noen har vært tunge å lese, og jeg har holdt på å avslutte flere ganger. De fine er bare så nydelige, jeg er en person som ikke liker vanskelige navn på personer, da går jeg meg ofte "vill" og om boka i tillegg er veldig tykk, så blir det fort kjedelig å lese. Men dette er altså min liste.

Tema: Psykisk Helse

• "Det er dine øyne jeg ser - om forbrytelse, straff og forsoning" av Knut Storberget
  • "Strikkesidas favoritter" av Aase Lynne
  • "En herlig bok" av Mia Törnblom
  • "Besatt av demoner" av Bente Bratlund
  • "Mer selvfølelse! - i kjærlighet og forhold, i foreldreskap og arbeidsliv" av Mia Törnblom
  • "Hvitt porselen - roman" av Susanne Agerholm
  • "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" av Oddgeir Bruaset
  • "Veiet og funnet for lett - en anorektikers dagbok" av Kari Iveland
  • "Forbyttet - dokumentar" av Håvard Rem
  • "Jeg bor rett nede i gata - historien om uteliggeren Gunnar" av Siri Walen Simensen
  • "Sulten på livet - en historie om spiseforstyrrelser" av Nina W. Palmer
  • "Sokker - strikking hele året" av Bitta Mikkelborg