Naglet

en historie fra virkeligheten

av (forfatter) og Ellen Ofte Jakobsen (oversetter).

Hermon 2009 Heftet

Dette er beretningen om Svetlana og Sasha Ivanovic, to unge mennesker som vokste opp i det kommunistiske Jugoslavia. Som tenåringer ble de tiltrukket av punk og stoff, og brått ble barndommen byttet ut med et liv i avhengighet og fornedrelse. Boken tar oss med på en reise fra hjemmet i Novi Sad til Londons punkrock-verden, videre til Maltas kyster og tilbake til Serbia.

Naglet er den sanne historien om Svetlana og Sasha Ivanovic, to unge mennesker som vokste opp i det sosialistiske Serbia. Som opprørske tenåringer ble de tiltrukket av punk og stoff, og uten å være klar over det, byttet de ut sine barndomsdrømmer med et liv i avhengighet og fornedrelse. Vi følger Svetlana og Sasha inn i rusavhengighetens helvete der et tilfeldig møte med en bok forandrer livene deres: Korset og springkniven om Nicky Cruz. Med et nytent håp om at det finnes en vei opp fra avgrunnen, følger Svetlana sitt hjerte ... inn i Frelserens armer. Resultatet er intet mindre enn et moderne mirakel. Naglet er en forbløffende fortelling til hjelp for dem som er bundet i rusmisbruk ... og for alle som er glad i dem. Du kommer til å bære denne historien med deg i hjertet lenge etter at du har lest siste side. Dette er virkelig en fortelling som forandrer liv!

Forlag Hermon

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788230206942

EAN 9788230206942

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted London Malta Serbia

Dette er hittil den mest utrolige boken jeg har lest, med en fortelling som er så sterk at man både gråter og ler når man leser den. At dette har skjedd i virkeligheten, gjør den bare til mer av ett mirakel enn den allerede er. Finn fram godstolen, og les!

Tenk at noe så mykt og føyelig som vann er sterkt nok til å forme stein.

"Bli ikke motløse i deres vandring med Gud," rådet han oss. "Når vi velger det gode, vil de onde kreftene straks prøve å stanse oss. Den lengselen dere har, er fra Gud, så ikke gi opp. Vær utholdende."

Bak de tykke skyene på novemberhimmelen glitret stjernene fortsatt som en konstant påminnelse om Guds evige løfter. Løfter som skal oppfylles. Men noen ganger ser vi dem ikke på grunn av alle skyene.

Jeg gikk hjemover igjen i femtiden. Ingen hadde spurt etter meg hele dagen. For Kristina hørtes det ut som en drøm. Misunnelig sa hun: "Du er heldig som ikke har foreldre som holder deg i bånd, men kan komme og gå som du vil." Men når du er tretten år gammel og ingen interesserer seg for hvor du har vært hele dagen, føler du deg ikke særlig heldig. Sant å si føler du deg ganske ensom.

I hånden hadde jeg en bok som tilbød meg et annet liv. Om noen dager bare skulle forvandlingen begynne å skje. Livet vårt skulle bli helt annerledes

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Jeg har tidligere laget en liste om temaet, men da med "alle" bøker jeg kan finne om temaet. Nå lager jeg en med bare dem jeg har lest.
Den andre listen finner du her: http://bokelskere.no/lister/87203/

• "Vingeslag - en roman" av Kristen Heitzmann