Det er dine øyne jeg ser

om forbrytelse, straff og forsoning

Aschehoug 2012 Innbundet

På bakgrunn av utallige møter med mennesker som har vært berørt av kriminalitet - ofre, pårørende og gjerningspersoner - tar Storberget til orde for reformer innen strafferettspleien. Med utgangspunkt i begrepet "forsoning" viser han hvordan nye tilnærminger kan gi alle de berørte et bedre liv og - ikke minst - begrense rekrutteringen til tyngre kriminalitet. Mye av det som er viktig i politikken, handler om det vi ikke ser og ikke erfarer. Forebygging er et slikt tema. Forebygging handler om det som ikke skjer. Det som gikk bra.

ISBN13 9788203293269

EAN 9788203293269

Omtalt person Knut Storberget

Forsoning er nødvendig for å komme videre i livet. Både offer og gjerningsperson trenger det. Hva ligger det så i dette begrepet? Min forståelse av forsoning er å kunne leve videre med det som har skjedd. Akseptere hva som faktisk har skjedd, men ikke akseptere handlingen.

Å leve videre med et innestengt hat gjør livet dårligere. En plasserer seg selv i et fengsel.

• Blir du møtt med nestekjærlighet, tror jeg det kan gjøre mer med et menneske enn det en eventuell forebygging med strenge og vanskelige soningsforhold innebærer. Vold avler vold.

• "Så dumt!" av Mia Törnblom
  • "Skynd deg å elske - om å holde sammen når dagene mørkner" av Laila Lanes
  • "Øyne i Gaza" av Mads Gilbert
  • "Mørke hjerter - kriminalroman" av Hanne Kristin Rohde
  • "Ulovlig norsk" av Maria Amelie
  • "Den rettferdige - roman" av Helene Uri
  • "Samlede dikt" av Inger Hagerup
  • "Jørgen + Anne er sant" av Vigdis Hjorth
  • "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl - historien om Christoffer" av Jon Gangdal
  • "Kjerringer - roman" av Helene Uri
  • "Nu, jävlar! - roman" av Heidi Linde