Den glitrende snøen ved verdens ende

en roman

av (forfatter), Anne-Lise Middelthon (oversetter) og Marius Middelthon (oversetter).

Panta 2016 Innbundet

EN STEMNINGSFULL, MEDRIVENDE FORTELLING OM EVENTYR, KJÆRLIGHET OG KAMPEN FOR Å OVERLEVE, FRA FORFATTEREN AV DEN BESTSELGENDE ROMANEN SNØBARNET.

Vinteren 1885 leder en dekorert krigshelt, oberst Allen Forrester, en liten gruppe menn på det som blir sagt å være en umulig ekspedisjon: å reise oppover Wolverine River for å utforske det enorme, utemmede Alaska-territoriet. Oberst Forrester reiser fra sin gravide kone, Sophie, og han skriver ned sine usedvanlige opplevelser i håp om at dagboken vil nå henne dersom han ikke selv kommer tilbake - for etter at han har tatt steget inn i den ukjente verdenen er det umulig å si hva som venter ham. Wolverine-dalen er ikke bare overveldende og utilgjengelig, men også mer skremmende enn obersten og mennene hans kunne ha forestilt seg. Når de kartlegger territoriet og innhenter opplysninger om de innfødte stammene, som har en naturforståelse som er annerledes enn alt Forrester og mennene hans noensinne har truffet på, oppdager de den uklare grensen mellom menneske og villdyr, mellom de levende og de døde. Mennene visste at de kom til å oppleve sult og fare, men kan ikke fri seg fra følelsen av at en større, mystisk kraft truer dem på livet.

I militærforlegningen i Vancouver opplever Sophie de sosiale konvensjonene som begrensende, og hun ønsker å reise sammen med ektemannen. Hun vet ikke at vinteren kommer til å kreve like mye av henne som av ektemannen, at både mot og tro kommer til å bli strukket til bristepunktet. Kan Sophies utforskertrang og interesse for den nye fotografikunsten hjelpe henne til å gjenoppleve skjønnhet og undring?

Sannhetene Allen og Sophie oppdager i løpet av det skjebnesvangre året, forandrer livene deres for bestandig - den endrer også livet til dem som leser dagbøkene deres, lenge etter at de er borte.

Forlag Panta

Utgivelsesår 2016

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Alaska

En helt fantastisk visuell og magisk bok! Naturopplevelser, historie, kjærlighet, vennskap, magi og mystikk. Den har alt og den er svært godt skrevet.

Alaska 1885: oberst Allen Forrester har fått i oppdrag å utforske uoppdagede områder ved Wolverine River. Tidligere ekspedisjoner har endt i tragedie.
Allen og hans menn er godt forberedt, men grensen mellom menneske og villdyr, levende og døde, har de ikke tatt med i beregningen...
Allens kone, Sophie, sitter igjen alene.
I tillegg er hun gravid med parets første barn.

Boken er basert på virkelige hendelser.
Interessant og lærerik med litt "magiske" innslag.

• "Tangodanseren" av Arturo Pérez-Reverte
  • "Spøk" av Domenico Starnone
  • "Og til slutt kom Paulette" av Barbara Constantine
  • "Sannhetens løgner - roman" av Randy Susan Meyers
  • "Det lovede land" av Sebastian Barry
  • "Owitas hage - en sann historie om grønne fingre og et uventet vennskap" av Carol Wall
  • "Intuisjonisten" av Colson Whitehead