Monarkenes flukt

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Juritzen forlag 2013 Innbundet

Dellarobia bor på et lite tettsted på landsbygda i USA. Hun er lei av det ensformige og fattigslige livet sitt og det lidenskapsløse ekteskapet. En dag har hun avtalt å møte en ung elsker i skogen bak huset. Hun har av forfengelighet ikke tatt på seg brillene og ser derfor ikke så godt, men hun ser så vidt at noe rart er overalt i trærne. Det som skjuler seg i trærne, er tusener på tusener av sjeldne Monark-sommerfugler som har klumpet seg sammen og dekker trærne helt. På grunn av sommerfuglene kommer et forskningsteam som vil undersøke hvorfor sommerfuglene har samlet seg i skogen bak huset til familien, istedenfor å fly til Mexico som de alltid har gjort om vinteren. Hun begynner å utvikle varme følelser for forskningsteamets leder. Forskningsteamets tilstedeværelse gjør henne bevisst på manglene i hennes eget liv. Dellarobia tar til slutt et oppgjør med seg selv og sine valg i livet. En intelligent roman om kjærlighet, kvinnefrigjøring og naturvern, med en varm og sjarmerende hovedperson.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2013