Pakk

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Solum Bokvennen 2021 E-bok

I tiden rundt utbruddet av første verdenskrig bor Josef og Maria Moosbrugger sammen med sine barn i utkanten av en liten fjellandsby i Østerrike. De er en fattig familie som står utenfor samfunnet, og er avhengig av beskyttelse fra ordføreren når Josef blir kalt inn til hæren og må i krig. Vakre Maria blir sittende igjen alene med barna, og når Josef omsider kommer tilbake er de fire barna blitt til fem. Til tross for at han i løpet av krigen har vært hjemme på permisjon, nekter Josef å vedkjenne seg det femte barnet. Han veksler aldri et eneste ord med henne.

Pakk er en rørende fortelling om samhold og svik, om tvil og fortvilelse, med direkte linjer til forfatterens egen slektshistorie. Romanen har siden utgivelsesdato ligget på samtlige tyske bestselgerlister, og ble nominert til Austrian Book Award 2020.

Monika Helfer (f. 1947) ble født i Bregenzerwald i Østerrike. Hun har utgitt en rekke romaner, noveller og barnebøker. For sitt arbeid har hun blant annet blitt tildelt Robert Musil-stipendet, den østerrikske litteraturprisen og Solothurn-litteraturpris. I 2017 ble Helfer nominert til den tyske bokprisen for romanen Schau mich an, wenn ich mit dir rede. For Die Bagage (Pakk) mottok hun Schubart litteraturpris 2021 fra byen Aalen.

Pakk er den første av Helfers bøker som er oversatt til norsk.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2021

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1914-1918

Omtalt sted Østerrike

"Pakk!" vert dei kalla, familien som bur inst i dalen på den austerrikske landsbygda. Far Josef og mor Maria, og det som til slutt blir i alt sju barn. Det eine av dei, den femte i rekkja, Margrete eller bare Grete, vert seinare mor til eg-personen i romanen. Eg-personen er forteljaren som fortel om desse ni, dei som mange i bygda såg ned på.

Forteljingane er mange og går i krumspring ut og inn i tid og anekdotar, og rett som det er smett forteljarstemma inn midt i forteljinga om noko anna for gje ein tilleggsopplysning eller liknande. Dette er korkje forvirrande eller irriterande, snarare fornøyeleg, tykkjer eg. Trass breidda i tid og anekdotar, som blant anna tek for seg korleis det går vidare i livet med alle dei sju søskena, er det i tida då Josef var i hæren under den første verdskrigen hovudhandlinga går føre seg.

Romanen er handlingsmetta og godt skriven, i god omsetjing av Ute Neumann, og trass i at han ikkje er inndelt i kapittel, bare avsnitt som varer nokre sider i slengen, var ikkje dette ei bok eg hadde lyst til å leggje frå meg. Forlaget skriv at "Pakk er en rørende fortelling om samhold og svik, om tvil og fortvilelse, med direkte linjer til forfatterens egen slektshistorie", og det er eg samd i. I tillegg handlar romanen blant anna om sjalusi, kjærleik og relasjonar menneske imellom.

Skal du lese bare ein roman i februar , anbefaler eg at det blir denne. Den er overkommeleg for dei fleste med sine 155 sider.

Hvordan er det med baktankene? De er der og venter til det blir deres tur. De er tålmodige, men så snart de får sjansen, griper de inn og snur om på alt.

[...] moren hennes, min mormor, hadde drukket seg full bare én gang i livet, hun visste ikke grunnen, og da hadde moren plutselig, helt ut av det blå, sagt at hun hadde forelsket seg bare én gang i livet, i denne mannen, nemlig, og siden hadde hun visst at forelskelse ikke betyr noen ting, men at kjærlighet betyr mye.

• "Ryper i solnedgang - fortellinger" av Margaret Atwood
  • "Lacuna - roman" av Kristin Friis