Fuglepust

av (forfatter) og Arild Vange (oversetter).

Solum Bokvennen 2020 Innbundet

«Det finnes knapt en eneste krok i den langstrakte byen som jeg ikke har utforsket, alene eller hånd i hånd med Rannvá, knapt en havutsikt jeg ikke har undersøkt, ingen gresskolle, hvis stigning mine bein ikke har merket seg.»

Philipp bor på Færøyene, sammen med Johanna og hennes datter, Rannvá. Han har vært der i to år. Forholdet synes å gå mot slutten eller i hvert fall å halte. Philipp og Johanna lever ved siden av hverandre, snakker ikke mye sammen og irriterer seg over små hverdagslige ting. Johanna og datteren reiser til Danmark for å besøke Rannvás mormor, og det fører til at Philipp utvider sine undersøkende gåturer rundt på øyene.

Klaus Böldl beskriver årvåkent naturen og menneskene og hvordan hovedpersonen opplever alt rundt og inni seg. Med underfundig humor og svært presise iakttakelser får han frem de minste nyanser i naturfenomener, ansiktuttrykk og gester. Fuglepust er en stillferdig og samtidig bemerkelsesverdig roman om menneskets forhold til sine omgivelser, medmennesker og sin fortid.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2020

Omtalt sted Færøyene

En roman med en masse løse tråder og omtrent blottet for handling. Som en novelle uten mål og mening. Bruk tiden fornuftig og les noe annet.

• "Torsdagstribunalet" av Michel Laub
  • "Skjellmannen" av Aslı Erdoğan