Hullet han krøp ut av

Tiden 2019 Innbundet

Bøkene hans utgjør syv centimeter av bokhyllen, men han skriver ikke lenger. I stedet har han begynt å snakke med seg selv. Han har et barn det er knyttet store utfordringer til, og kona hans er så sliten at hun knapt rekker å slukke nattbordslampen før hun sovner.

I det siste har han begynt å tenke tilbake på det mennesket han var før debutboken ble antatt. Og jo mer han tenker på ham, desto sterkere trer skikkelsen fra den gangen frem, helt til han ikke lenger er sikker på hvem som lever hans eget liv.

Hullet han krøp ut av er en spøkelsesfortelling, en kunstnerroman, en historie om ensomhet og om lengsler som til slutt bryter gjennom forestillingene og kryper ut i virkeligheten.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2019

Likevel er veggene så stille at jeg synes jeg kan høre det store tomrommet inni meg når jeg legger øret mot den kjølige, glatte overflaten, som akkurat nå mest av alt minner om en lindrende krem smurt på en dag som endelig er over.

Høyt over dem ligner månen en huskelapp hengt der for å minne menneskene på at de har glemt noe avgjørende.

Har lyst til å lese disse bøkene.

• "Jeg lar det være slik" av Marianne Teie
  • "Oseberg - roman" av Vidar Sundstøl