2019
Omtale fra forlaget
Holly Golightly kaller seg noe kokett «en reisende». Hun arbeider mest om natten, og hennes mannebekjentskaper er mange og oppsiktsvekkende. Men hun vil ikke tilhøre noen, eller noe. Som sin navnløse katt er hun innerst inne bare sin egen, på egne premisser en reisende i tilværelsen. Hun bærer likevel på en hemmelig drøm om en gang finne et sted å høre til, et sted for hester og hennes elskede bror Fred. Da Frokost på Tiffany utkom i 1958, befestet den Truman Capotes ry som stilist og forteller. Romanen ble filmatisert i 1961 med Audrey Hepburn i hovedrollen, og har siden den gangen vært som en klassiker som roman og film.
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2016
Format Heftet
ISBN13 9788205493179
EAN 9788205493179
Serier Gyldendal klassiker Scorpius (3)
Omtalt tid 1900-tallet
Språk Bokmål
Sider 117
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Den navnløse jeg-personen av en forfatter bor i etasjen over Holly Golightly. Han registrerer at hun stort sett lever om nettene, og tæres av nysgjerrighet ang. hvem hun er. Stor er derfor hans forundring da hun en dag kommer krabbende opp en brannstige og hopper inn i hans leilighet, angivelig på flukt fra en overivrig beiler. Dette blir innledning til deres vennskap, som er rimelig forskrudd.
Holly er et sjarmerende troll av en kvinne. Hun vil ikke eies av noen, men alle vil gjerne ha en del av henne. Det følger nemlig mye liv og røre med Holly, som er sjarmerende naiv og beleven. Og mennene kan ikke unngå å bli betatt av henne, vakker som hun er. Etter hvert virker imidlertid livet hennes nokså tragisk der hun hele tiden er på jakt etter noe hun ikke vet hva er - kanskje en ro i tilværelsen som aldri synes å bli henne til del.
Mens jeg leste denne boka, som knapt kan kalles en roman fordi den er så tynn, ble jeg meget imponert over språket og de skarpe personskildringene. Flere ganger måtte jeg stoppe opp og dvele ved de fullkomne setningene. Og ikke få ganger kom latteren trillende pga. enkelte beskrivelser. Som en av anmelderne på baksiden av boka skriver: "Jeg ville ikke ha forandret to ord i Frokost på Tiffany". Jeg kunne ikke ha vært mer enig! Denne lille boka er rett og slett fullkommen!
Jeg må bekjenne at denne boka ble et problem for meg. Ikke fordi den var vanskelig eller direkte dårlig, men fordi den ikke klarte å viske ut de snart seksti år gamle bildene som fremdeles lever i hodet mitt: Den yndefulle Audrey Hepburn som stolprer rundt i regnet og leter etter katten sin. Og den trofaste George Peppard som omfavner både henne og katten, til smektende toner av Moon River.
Mens filmen var en komedie med mørke undertoner, er boka er en tragedie med muntre overtoner. I denne novellaen har Audrey Hepburn ingen plass. Jeg har lest meg til at Truman Capote var misfornøyd med filmversjonen, dels på grunn av den avvikende slutten, men også fordi han helst ville hatt Marilyn Monroe i hovedrollen.
De andre rollene i filmen husker jeg bare vagt, men det er jo litt morsomt at Holly Golightlys "venninne" i boka, Mag, annonserer sitt nylig inngåtte ekteskap under fullt navn: Miss Margaret Thatcher Fitzhue Wildwood! Capote skreiv denne novellaen i 1958, da "jernkvinnen" allerede var på full fart inn i parlamentet. Pussig sammentreff eller bevisst navnevalg? Capote har ikke framstilt Miss Wildwood særlig sympatisk.
Jeg får tenke meg gjennom handling og personbeskrivelse en gang til, men foreløpig synes jeg det er generøst av meg å gi terningkast fire. Og det skyldes verken forfatteren eller oversetteren, som begge har levert godt og flytende språk. Her må jeg kanskje heller skylde på regissøren Blake Edwards, som gav meg bilder jeg ikke får ut av hodet..
«Jeg blir ikke tent på en mann før han er toogførti. Denne dumme jenta som hele tiden sier at jeg burde til en hjernekrymper, hun påstår at jeg lider av farsbinding. Noe så inn i hampen merde. Jeg har ganske enkelt trenet meg opp til å like eldre menn, og det er det lureste jeg noen gang har gjort.» Frokost på Tiffany, s. 24
Nesten hver gang adapsjon av bøker til film diskuteres, er det uunngåelig at minst én av deltakerne i diskusjonen tidlig slår fast at filmen var bra, men at boka er bedre. Det spiller ikke en rolle om adapsjonene som diskuteres er de eksepsjonelt gode, som «Gudfaren» (1 og 2), «Psycho» og «Frihetens regn», eller de dårlige, som «Gulliver?s Travels» (2010-versjonen med Jack Black og Emiliy Blunt), «How Stella Got Her Groove Back» og «Hannibal».
Les mer her: skriv lenkebeskrivelse her
Holly Golightly er en omsvermet ung dame. Arbeidstiden er natten, og hun har ofte med en mann hjem. Like ofte glemmer hun nøkkelen til utgangsdøra, noe naboene lider under. Holly har ingen skrupler, og vekker dem til ublu tider for å bli låst inn. Samboeren hennes er en navnløs katt. Hun nekter å gi den navn før hun har slått seg til ro. Helst vil hun ha med sin elskede bror, Fred, men en dag går drømmen hennes i tusen knas.
En liten klassiker, men lurer på om filmen er bedre? (Har ikke sett den).
Because no matter where you run, you just end up running into yourself.
Anyone who ever gave you confidence, you owe them a lot.
It may be normal, darling; but I'd rather be natural.
It’s better to look at the sky than live there
You musn't give your heart to a wild thing. The more you do, the stronger they get, until they're strong enough to run into the woods or fly into a tree. And then to a higher tree and then to the sky.
Promise me one thing: don't take me home until I'm drunk - very drunk indeed
Great fury, like great whiskey, requires long fermentation.
I loved her enough to forget myself, my self pitying despairs, and be content that something she thought happy was going to happen.
I'll never get used to anything. Anybody that does, they might as well be dead.
'Poor slob,' she said, tickling his head, 'poor slob without a name. It's a little inconvenient, his not having a name. But I haven't any right to give him one: he'll have to wait until he belongs to somebody. We just sort of took up by the river one day, we don't belong to each other: he's independent, and so am I. I don't want to own anything until I know I've found the place where me and things belong together. I'm not quite sure where that is just yet. But I know what it's like.' She smiled, and let the cat drop to the floor. 'It's like Tiffany's,' she said.
Liste over bøker hvor handlingen er lagt til tiden da menn var menn, og kvinner var til pynt(??)... Uansett, jeg elsker bøker og filmer fra 40-60 tallet. Verden i disse bøkene er både gjenkjennlige og noen ganger...heldigvis ikke. Dette er først og fremst bøker som er GODE. Har bare lagt merke til at jeg ofte velger bøker fra denne perioden. NOEN SOM FORSLAG PÅ ANDRE??
Her er bøker som alle må lese, synes jeg!!!De beste jeg har lest
Jeg leser mye i sommerferien. Noen bøker MÅ jeg lese på nytt om sommeren, fordi de lukter sommer. Av ulike grunner. Ikke at jeg leser alle disse hver sommer altså:)
Bøker som er gjort til film/serie, som jeg både har lest og sett. Jeg har bare lagt ut den første boka i en bokserie.
Lista er ikke rangert på noen måte.
Januar: Bok utgitt mellom 1961 og listas ende.
Februar: Forfattar frå Afrika.
Mars: Kvinneleg forfattar.
April: Forfattar frå Amerika (Nord-, Mellom- og Sør-Amerika).
Mai: Bok utgitt mellom listas begynnelse og 1799.
Juni: Forfattar frå Europa.
Juli: Bok på minst 500 sider eller meir. Må ha med minst ein murstein.
August: Forfattar frå Asia.
September: Mannleg forfattar.
Oktober: Victober.
Det er eit lesemaraton som går føre seg i oktober der du skal lese viktorianske bøker/verk gitt ut i Storbritannia eller Irland i årene 1837-1901 (altså i dronning Victorias regjeringstid). Lesemaratonet sin definisjon sier at du kan kun lese bøker/verk gitt ut av britiske eller irske forfattere, eller forfattere bosatt i Storbritannia og Irland, i årene 1837-1901.
November: Bok utgitt i ditt fødselsår. Har du lest alle som er utgitt det året du er fødd, kan du velge fritt.
Desember: Bok utgitt mellom 1901 og 1960.