Silke

av (forfatter) og Tor Fotland (gjendikter).

Aschehoug 2000 Innbundet

Dette er ingen roman, og heller ikke en fortelling. Dette er en historie. Den begynner med en mann som reiser verden rundt, og den slutter med en liten innsjø som bare ligger der, en forblåst høstdag. Mannen heter Hervé Joncour. Det er en fortelling om sorger og begjær og kjærlighet. Og så har den sin egen musikk - den selsomme hvite musikken.

Dette er ikke en roman, og heller ikke en fortelling. Dette er en historie. Den begynner med en mann som reiser verden rundt, og den slutter med en liten innsjø som bare ligger der, en forblåst høstdag. Mannen heter Hervé Joncour. Hva sjøen heter, er det ikke godt å vite.#11;Man kunne kanskje si at dette er en historie om kjærlighet. Men hvis det var det hele, ville det ikke ha noen hensikt å fortelle den. Her finnes sorger og begjær, og man kjenner dem så lett igjen, men sette navn på dem, det kan man ikke. Og kjærligheten passer iallfall ikke. (dette er en urgammel erfaring. Når man ikke kan sette navn på tingene, da tyr man til historier. Det er slik det gjøres. Til alle tider.).(AB)
ALESSANDRO BARICCO (1958) er en etablert musikkritiker i to av Italias ledende kulturorganer, og har en periode hatt eget litteraturprogram i italiensk fjernsyn. Sitt skjønnlitterære gjennombrudd fikk han i 1991 med romanen Castelli di Rabbia (norsk utgave Rasende kasteller, 1993). Hans andre roman, Havoseanet, kom på norsk i 1996, Silke i 1997. Han er nå utgitt i over 20 land.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203204944

EAN 9788203204944

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Frankrike Japan

Så langt (s.21) et behagelig bekjentskap. Her er et eksempel på den lett tørrvittige, elegante prosaen:

"Silkeprodusentene i Lavilledieu var alle, i større eller mindre grad, pene og skikkelige mennesker og ville aldri ha drømt om å bryte så mye som en eneste lov i sitt eget land. Tanken på å gjøre det på den andre siden av kloden forekom dem likevel rimelig fornuftig."

... Bekjentskapet fortsatte lenge å være behagelig, selv om humoren forsvant. Til gjengjeld bød teksten på poesi, rytme, mysterium og eventyr. Dessverre opplevde jeg avslutningen som plump og umusikalsk.

Hervé Joncour er handelsmann. Varene han selger er silkeormegg. Eggene kjøper han i Afrika en gang i året. Grunnen for en så lang reise, er at de europeiske eggene har fått pest. Til slutt skjer det samme med de afrikanske, og Hervé og byen hans får et stort problem. Den lille franske byen, er ledende innen silkeproduksjon, og nå er livsgrunnlaget truet. Mannen som reddet Hervé fra en militær karriere, Baldabiou, vet råd. Hervé må dra til Japan, men det er farlig. Japan har vært et lukket land, som ikke er overvettes begeistret for utlendinger. Heldigvis for Hervé har Baldabiou forbindelser, og dermed kan han legge ut på den lange og farefulle ferden til verdens ende. Året er 1861.

Vakker og søt liten bok.

Sikkert en grei kortroman for dem som har sansen, men jeg tok ikke historien.

Drømmen om kjærlighet er viktigere enn kjærligheten selv.

Det gjorde han ondt da Hervé Joncour til slutt sa ganske lavt

-Jeg har ikke engang hørt stemmen hennes.

Og litt etter:

-Det er en selsom smerte.

Ganske lavt.

-Å dø av lengsel etter noe du aldri skal få oppleve.

Det lignet på en katalog over småfuglspor, utarbeidet med metodisk vannvidd. Det var merkelig å tenke på at det i virkeligheten var skrifttegn, altså asken etter en utbrent stemme.

• I sin tid traff jeg en som hadde fått bygd en hel jernbane for seg selv.
    Sa han.
  • Og det fine var at linjen gikk helt snorrett, hundrevis av kilometer uten en sving. Det var en grunn til det også, men den husker jeg ikke lenger.

Syns enda jeg har lest skremmende få av de 1001 bøkene men jobber med saken, må jo lese litt andre bøker også.

Endeleg fri frå skulepensum og tid til skjønnlitteratur igjen. Dette er bøkene eg håper på å få lese i sommar.

Uthevet tekst