Revolutionary road

av (forfatter) og Agnete Øye (oversetter).

Oktober 2009 Innbundet

Romanens handling er lagt til en forstad til New York midt på 1950-tallet. Ekteparet Frank og April Wheeler har bosatt seg i Revolutionary road. Frank pendler til jobben i et kontormaskinfirma mens April er hjemmeværende med to små barn. Begge ektefellene har hatt store forventninger til livet, men nå er de fanget i et kjedelig, småborgerlig liv. April foreslår at de skal flytte til Paris, hvor hun kan forsørge familien mens Frank finner seg selv, men da åpnes nye avgrunner. Romanen er filmatisert.

Denne romanen utspiller seg i USA midt på 50-tallet. Frank og April Wheeler har bosatt seg i Revolutionary Road, en idyllisk gate i en forstad til New York. Frank pendler til jobben i markedsavdelingen i et stort kontormaskinfirma, mens April er hjemmeværende med to små barn. Både Frank og April har hatt store forventninger til livet - han skulle bli forfatter, hun skuespiller. De skulle leve som moderne intellektuelle, og nå er de fanget i et småborgerlig liv med vennemiddager, kjedsomhet og krangler. Men da April kommer med det revolusjonerende forslaget at de skal flytte til Paris, der hun skal forsørge dem og Frank skal finne seg selv, åpnes nye avgrunner. Revolutionary Road var Richard Yates' debutroman og var finalist til National Book Award i 1961. Den ble kalt en litterær sensasjon, og Yates' sylskarpe realistiske stil har gjort ham til forfatternes forfatter. Revolutionary Road er en moderne amerikansk klassiker. "... et mesterverk." tennessee williams

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted New York

Vi befinner oss på midten av 50-tallet i en liten forstad utenfor Connecticut. Frank og April har vært gift i noen år og har to små barn. Det er en nokså trøstesløs og forutsigbar tilværelse de har glidd inn i. En endeløs dans hvor vennene de har veksler på å invitere hverandre, men uten at noen er villige til å slippe hverandre bak sine fasader ...

Frank har en intetsigende jobb i samme firma som faren i sin tid jobbet i, mens hans vakre kone April går hjemme. Hun drømte i sin tid om å bli skuespillerinne.

I åpningsscenen i boka har April debutert i et amatørteater, og stykket er en fullstendig fiasko. Ekteparet gjennomgår sin til nå mest alvorlige krangel - en av det mer nedrige slaget. Ekteskapet har skrantet en stund uten at noen av dem har vært villige til å innrømme dette - selv ikke overfor seg selv. Gamle drømmer om et annet liv druknet etter hvert som barna kom (i veien).

En dag får imidlertid April den glitrende ideen at de kan flykte fra Tomheten av det livet de lever, og reise til Europa for godt. Med ett går ekteskapet inn i en ny vår, for nå har de et felles prosjekt. Reaksjonene fra omgivelsene er fornøyelig beskrevet; hele spekteret fra vantro til beundring møter dem. Men mens de planlegger salg av huset, oppbrudd m.m., går ikke ting helt slik som forventet ...

Denne boka koste jeg meg veldig med! Personskildringene er humoristiske samtidig som alvoret ligger rett bak. Skildringen av et konformt forstadsliv der alle på død og liv må gjøre det "riktige" hele tiden og samtidig fjerner livsgnisten i sitt eget liv fordi det ikke er rom for spontanitet, er mesterlig! Dette er en bok jeg vil tro MANGE kommer til å falle for!

Med iskald penn får vi servert historien om Frank og April, forholdet deres fra start til nåtid, livet i en amerikansk forstad på 50-tallet - Yates beskriver nådeløst detaljert fra flere synsvinkler, og oversetteren har gjort en fantastisk jobb med formidlingen. Handlingen er vakkert formulert, og jeg tok meg selv i å lese setninger høyt bare for å la dem rulle over tungen. Til tross for en ikke veldig oppløftende handling, nøt jeg å lese denne boka. Nå venter resten av forfatterskapet hans, og jeg gleder meg.

en smertefull, vakker beretning om illusjonene man har om seg selv og om livet, om hvordan to mennesker finner og mister hverandre. Vanvittig stramt og gripende språk.

Helt ok, men ikke mye mer. Kom liksom ikke helt under huden på karakterene og et tidvis ganske omstendelig språk gjorde sitt til at historien gled trått.

Vil du leke lekestue, må du ha en jobb. Vil du ha en hyggelig lekestue, riktig søt lekestueså må du ha en jobb du ikke liker

Liste over bøker hvor handlingen er lagt til tiden da menn var menn, og kvinner var til pynt(??)... Uansett, jeg elsker bøker og filmer fra 40-60 tallet. Verden i disse bøkene er både gjenkjennlige og noen ganger...heldigvis ikke. Dette er først og fremst bøker som er GODE. Har bare lagt merke til at jeg ofte velger bøker fra denne perioden. NOEN SOM FORSLAG PÅ ANDRE??

Sjølv om det absolutt ikkje finst tid til det

I år har jeg lest langt færre bøker enn ønsket, men disse fem titlene kommer til å bli værende i minnet veldig lenge. Isabel Allendes magiske fortelling, Richard Yates skarpe debutroman, Lars Saabye Christensens uhyggelige, men samtidig sterkt gripende bok, Alaa Al Aswanys interessante skildring av dagens Kairo og Håkan Nessers underholdende krimgåte har alle vært med på å utgjøre litterære høydepunkter for mitt vedkommende i året hvis slutt nærmer seg.

Godt nyttår til alle bokelskerne!

Variert for å si det mildt:) Akkurat som jeg liker det.

Variert for å si det mildt:) Akkurat som jeg liker det. Har ikke lest alle enda, men er på god vei. Det er fortsatt sommer...

• "Ordensforstyrrelse" av Richard Yates
  • "Påskeparaden" av Richard Yates