Kvinnen med fødselsmerket

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2005 Heftet

En kvinne følger sin mor til graven. Under falskt navn og med nytt utseende reiser hun til en annen by. Hensikten er å drepe. Sitt første offer skyter hun to ganger i brystet og to ganger i skrittet. Hun har på forhånd avspilt en gammel melodi i telefonen. Det neste drapet skjer på samme måte. Mordene er bortimot perfekt utført. Førstebetjent Van Veeteren graver motvillig i saken for å finne et motiv til saken, som har sitt utspring langt tilbake i tiden.

Sitt første offer skyter hun to ganger i brystet og to ganger i skrittet. Hun har på forhånd avspilt en gammel melodi i telefonen. Neste drap skjer på samme måte.
Mordene er bortimot perfekt utført; ingen vitner, ingen støy, ingen spor. Men hva er motivet? Hva betyr musikken som ofrene får høre før de blir drept? Motvillig graver førstebetjent Van Veeteren stadig dypere i en sak som har sitt utspring langt tilbake i tid.
Håkan Nessers hjemmeside
« ? en stram, nøktern spenningsroman.»Berit Kobro, VG
« ? en kriminalroman av beste merke, elegant komponert, kraftfullt gjennomført.»Terje Stemland, Aftenposten
«Velskrevet og underholdende politikrim.»Lars Helge Nilsen, Bergens Tidende

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205340299

EAN 9788205340299

Serier Gyldendal krim Van Veeteren (4)

Genre Politi og detektiver Krim

Var en født på kanten av en møkkatønne, fikk en finne seg i å ramle oppi av og til. Det var helt normalt. Poenget var å komme seg opp igjen.

Det finnes to slags lærere, hadde en hardt prøvet og kjederøykende rådgiver forklart dem. De som løser konflikter og de som skaper dem.

Jeg liker ikke krim sånn helt uten videre. Men her er et knippe av de jeg har likt veldig godt!

I år har jeg lest langt færre bøker enn ønsket, men disse fem titlene kommer til å bli værende i minnet veldig lenge. Isabel Allendes magiske fortelling, Richard Yates skarpe debutroman, Lars Saabye Christensens uhyggelige, men samtidig sterkt gripende bok, Alaa Al Aswanys interessante skildring av dagens Kairo og Håkan Nessers underholdende krimgåte har alle vært med på å utgjøre litterære høydepunkter for mitt vedkommende i året hvis slutt nærmer seg.

Godt nyttår til alle bokelskerne!

Her vil jeg gjøre et forsøk på å holde oversikten over de bøkene jeg leser i 2010. Et år hvor forøvrig nyttårsforsettet mitt (eller retter sagt desemberforsettet mitt) var å begynne å ta i bruk biblioteket igjen.

Egentlig bare alt jeg har lest oppigjennom...det som er verdt å nevne riktignok. Hukommelsen min er elendig, så jeg husker sikkert ikke alt en gang=)Mye av dette ble lest sene nattetimer i en liten, blå brakke da jeg jobbet nattevakt som vekter på ubåthavna i Kristiansand, på ferieturer eller under dyna.

Leste og uleste bøker i bokhylla

• "Førstebetjenten og tausheten" av Håkan Nesser
  • "Tilbakekomsten" av Håkan Nesser