De skrekkelige barna

Tiden 1992 Innbundet

Boken utkom i 1929, og har siden hatt en nesten magisk tiltrekningskraft på ungdomsgenerasjonene. Det er den evige romanen om de evig unge. Historien om Paul og Elisabeth og deres venner handler om klassiske temaer som ungdommelig søken, driftenes uberegnelige spill og uskyldig lek som altfor brått blir alvor.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1992

Serie Scorpius (2)

Søskenparet Paul og Elisabeth deler barnerom langt opp i tenårene, og selv ikke da moren dør faller det dem inn å få hvert sitt rom. De vokser opp omtrent uten voksenkontakt og uten grensesetting.

I åpningsscenen får Paul en snøball i ansiktet. Den er kastet av skolens store drittsekk Dareglos. Paul er imidlertid vanvittig fascinert av Dareglos, som er gudsbenådet vakker, og når han får høre at Dareglos er utvist fra skolen pga. episoden med snøballen, finner han det formålsløst å vende tilbake til skolen selv.

På "barnerommet" utvikler Elisabeth og Paul sin egen verden. De er knapt ute i den virkelige verden. På rommet deler de hemmligheter og har sitt eget skattekammer. De bestemmer selv reglene, også hvem som skal få adgang til rommet. Etter hvert slippes Gérard og Agathe inn inn i fellesskapet. Forholdet mellom søknene er nærmest incestiøst, og deres adferd overfor hverandre er meget destruktivt. Misunnelse og sjalusi fører dem til slutt mot undergangen.

Jeg fant romanen besnærende. På mange måter kan man si at den beskriver et skremmebilde på hvordan det kan gå når barn og unge voksne får utvikle seg fullstendig uten grenser. Mellom linjene aner man seksuelle undertoner uten at dette på noen måte kommer direkte til uttrykk; incestiøse følelser, homofile følelser etc.

Dette er en bok jeg virkelig kan anbefale!

Paul og Elisabeth er to barn, som for det meste er overlatt til seg selv. Faren er død, og moren er pleiepasient i en alder av 35.
De to søsknene er ikke som andre på sin egen alder. På rommet sitt har de skapt seg et eget univers med et skattekammer, og hauger med bøker.
Men en dag blir leken alvor for de to barna.

En sammensatt historie som har blitt sammenlignet med de store greske tragedier.

Når et barn står overfor en fare av en slik art, reagerer det på to helt forskjellige måter samtidig. Barnet vet ikke hvor dypt forankret livet er og hvor rike kraftkilder det har å øse av; derfor forestiller det seg straks det verste. Men dette verste virker samtidig uvirkelig fordi et barn ikke er i stand til å forestille seg døden.

Jeg ba om tips på bøker av makaber eller bestialsk karakter, og her er lista jeg skal fordype meg i framover. Lista er ikke i leseprioritert rekkefølge.

De bøkene jeg rakk å lese i det Herrens år 2012.

• "Hvit bok" av Jean Cocteau
  • "Querelle" av Jean Genet
  • "Slaktergutten" av Patrick McCabe
  • "Den blinde ugla" av Sadegh Hedajat
  • "Under huden" av Michel Faber
  • "Bikuben" av Camilo José Cela
  • "Murphy" av Samuel Beckett
  • "Herzog" av Saul Bellow
  • "Stiløvingar" av Raymond Queneau
  • "Tatarenes ørken" av Dino Buzzati