The lovely bones

Little, Brown and Company 2003 Heftet

USA, 1970. Susie Salmon blir voldtatt og drepen, men frå himmelen fortel ho historia si mens ho observerer familien og livet på jorda. Ho følgjer med mordaren og politiets jakt på han, og ho er der og ser på familien som prøver å forstå tragedien. Romanen er filmatisert.

Forlag Little, Brown and Company

Utgivelsesår 2003

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted USA

Språk Engelsk

Dette er en klar favoritt. En hjerteskjærende fortelling om sorg etter et brutalt drap. Det er offeret selv, ungjenta Susie Salmon som forteller. Fra himmelen sin forsøker hun å forstå hva som skjedde, samtidig som hun er et taust vitne til familien og vennenes sorgprosess. En aldeles nydelig roman som jeg leste fordi den står på BBCs ikke lenger helt ferske topp 100-liste. Den norske tittelen er Alle mine kjære.

I did begin to wonder what the word heaven meant. I thought, if this were heaven, truly heaven, it would be where my grandparents lived. Where my father's father, my favorite of them all,would lift me up and dance with me. I would feel only joy and have no memory, no cornfield and no grave.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

I forbindelse med verdens bokdag 2006 spurte Museum, Libraries and Archives Council (MLA) britiske bibliotekarer hvilken bok alle voksne burde lese før de dør. Her finner du resultatet av undersøkelsen.

Listen hos The Guardian.

Høsten 2010 fikk jeg en liten folder fra bokhandelen libris; "Våre 101 favoritter, stemt frem av bokelskere for bokelskere" Listen inneholder noe for enhver smak og er oppført alfabetisk med romaner fra 1-80, deretter krim.
Fordi en liste ikke kan inneholde mer enn 100 bøker, så kom ikke Skumringstimen med Johan Theorin som nr 101 med.

American Library Association holder oversikt over hvilke titler som oftest havner oppe til vurdering om hvorvidt de skal bannlyses eller ei, og her er en oversikt over de titlene som ble vurdert flest ganger i USA på 00-tallet. Sjekk også lista over bøkene som ble klaget på i tiåret før.

Ikke alle bøkene blir bannlyst, men noen gjør nok det. Vil tro at dette varierer fra stat til stat og lokalsamfunn til lokalsamfunn.

Her er en graf som viser hvem det er som tar initiativ til å klage:

skriv bildebeskrivelse her

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

• "The virgin suicides" av Jeffrey Eugenides
  • "Room" av Emma Donoghue