Alle mine kjære

av (forfatter) og Anne Karin Torheim (oversetter).

Samlaget 2005 Heftet

USA, 1970. Susie Salmon blir voldtatt og drepen, men frå himmelen fortel ho historia si mens ho observerer familien og livet på jorda. Ho følgjer med mordaren og politiets jakt på han, og ho er der og ser på familien som prøver å forstå tragedien. Romanen er filmatisert.

Alle mine kjære er ein spennande og rørande roman om ein ufatteleg tragedie, om kjærleik til sysken og foreldre, og ikkje minst om sorga det er å miste nokon, og det å leve vidare på jorda. .Hjerteskjærende mesterverk. .Brita Møystad Engseth, Dagsavisen. .På sitt beste er Alle mine kjære langt meir enn ei vond leseoppleving og ein godt gjennomført roman som lesarar verda over har fått gåsehud av. Romanen handlar også om at ein ved å fortelje kan komme seg gjennom sorga.. Hans H. Skei, Aftenposten.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2005

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted USA

Dette er en klar favoritt. En hjerteskjærende fortelling om sorg etter et brutalt drap. Det er offeret selv, ungjenta Susie Salmon som forteller. Fra himmelen sin forsøker hun å forstå hva som skjedde, samtidig som hun er et taust vitne til familien og vennenes sorgprosess. En aldeles nydelig roman som jeg leste fordi den står på BBCs ikke lenger helt ferske topp 100-liste. Den norske tittelen er Alle mine kjære.

I did begin to wonder what the word heaven meant. I thought, if this were heaven, truly heaven, it would be where my grandparents lived. Where my father's father, my favorite of them all,would lift me up and dance with me. I would feel only joy and have no memory, no cornfield and no grave.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

I forbindelse med verdens bokdag 2006 spurte Museum, Libraries and Archives Council (MLA) britiske bibliotekarer hvilken bok alle voksne burde lese før de dør. Her finner du resultatet av undersøkelsen.

Listen hos The Guardian.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte!

• "Jomfrudød" av Jeffrey Eugenides
  • "Besettelse - en romantisk fortelling" av A.S. Byatt