La den rette komme inn

av (forfatter) og Henning J. Gundersen (oversetter).

Cappelen Damm 2018 Heftet

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788202602048

EAN 9788202602048

Genre Krim

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Sverige

Tildelt litteraturpris Årets viktigste skjønnlitterære oversettelse 2005

Dette er den første boka jeg leser etter at jeg har sett filmatiseringen først. Den svenske filmatiseringen er en av mine absolutte favorittfilmer! I dette tilfellet synes jeg det er flaks at jeg så filmen først. Et par av karakterene får en mørkere og mer usympatisk side i boka. Men bevares. Boka er god! Grøssende, ubehagelig og brutalt god. I boka møter vi Oscar, en mobbet og plaget gutt. Han bor i en vanlig forstad til Stockholm, og folk lever sine normale 80-talls liv.. Helt til Oscar og moren får nye naboer. En bok om ensomhet, mobbing, vennskap, kjærlighet og en god dose splatter. Helt unik.

Men oj så läskig, härligt skön och skrämmande som den här boken var. Tänk att få ta hämnd på sina mobbare på ett så rått och brutalt sätt... Vem har inte i sina svartaste stunder under uppväxten önskat sig en sådan vän? Detta var något helt nytt i läsupplevelse för min egen del. Har läst boken två eller tre gånger men upptäcker nya finesser i den varje gång. Har även filmen och ser om den ibland.
Författaren som även själv har läst in sin bok har en så lågmäld ton att de ruskiga spännande sakerna blir som knottror på huden och ståpäls mer än att magen drar ihop sig.
Citat Göran Hägg 1001 böcker...:
"Vampyrtemat gör också den svenska förorten, som få velat skildra på riktigt, som den såg ut när många av oss växte upp där, spännande och intressant som aldrig förr. Jag vet knappt någon lika god skildring av den miljön. I varje fall ingen lika spännande och välskriven."

I en liten forstad til Stockholm blir en tenåringsgutt funnet drept og tappet for blod. Det oppstår rykter om ritualdrap, noe 12 åringen Oskar er særs interessert i...

Dette er grøss og gru for alle penga.

Stakkars mennesker. Stakkars ensomme mennesker i en verden uten skjønnhet.

Han reiste seg, gikk ut av toalettet. Lot blodflekken på gulvet være der, la noen undre seg. Tro at noen hadde blitt drept her, ettersom noen hadde blitt drept her. For hundrede gang på rad.

-Du elsker meg bare så lenge jeg hjelper til å holde deg i live.

-Ja? Er det ikke det som er kjærlighet?

Han hadde rakt opp hånden, vist at han fantes, at han kunne noe. Det var forbudt. For ham. De fant på en masse grunner for at han måtte plages; han var for tjukk, for stygg, for ekkel. Men det egentlige problemet var at han i det hele tatt eksisterte, og en hver påminnelse om hans eksistens var en forbrytelse.

Det raslet når vakten bladde i boka hun leste. Sikkert en kioskroman. I Platons vekterstat skulle Vokterne være de mest utdannede blant folket. Men dette var Sverige i 1981, og her leste de antakelig Jan Guillou.

Bøker jeg har satt stor pris på av ulike grunner: ble sugd inn i historier, drømte meg bort, reiste langt, kjente verden på kroppen, ble opplyst, gråt, lo, ble skremt, ble rørt, ble et litt bedre menneske og angrer ikke på en eneste side.

Liker å lage lister og spesielt fra A til Å. Noen bokstaver er enkle å velge, andre så alt for mange gode alternativer, men ingen forfattere fikk være med to ganger. Ser jeg mangler noen bokstaver på slutten (Øya kommer ikke med av den grunn), men det betyr bare at jeg har noe å jobbe med...

Jeg ba om tips på bøker av makaber eller bestialsk karakter, og her er lista jeg skal fordype meg i framover. Lista er ikke i leseprioritert rekkefølge.

Å nei, det januar igjen!! Jula er over, ute er det mørkt og ingen ferie før påske! Ai ai. Her er noen tips til gode og store bøker som varer ut denne og neste mnd. Kanskje de får våren til å komme raskere også? Lev vel:)

Noen av bøkene jeg anbefaler elevene mine å lese - noe for enhver smak!

Blodsugere og ulvemenn er populære for tiden, men alle er ikke like begeistret for ulykkelig forelskede udøde og harmløse lykantroper. Her er noen bøker som kanskje passer best for bokelskere som liker horror bedre enn romanser.

• "Papirvegger - ti fortellinger" av John Ajvide Lindqvist
  • "Håndtering av udøde - roman" av John Ajvide Lindqvist