Den sjenerte pornografen

Gyldendal 2001 Heftet

Simon og Sara er tolv år og bestevenner. En utlending, Peter Fehm, som kommer til strøket der de bor, vekker deres nysgjerrighet. De spionerer på ham og blir vitne til et fotoopptak som får fatale konsekvenser. Sara forsvinner, og Simon er overbevist om at det er utlendingen som har tatt henne med seg. Som blindpassasjer på et containerskip drar Simon til landet P, med et ønske om å finne Fehm, og ta rede på Saras skjebne.

Den sjenerte pornografen er en roman om ekte og forfalsket sanselighet, om seksualitet og samfunn. Men først og fremst er romanen en skildring av sinnet til en ung gutt som brått må tre inn i en voksen forestillingsverden. Simon og Sara bor i samme leiegård, i havnebyen Oder. De er tolv år gamle, og har et bestevennskap farget av gryende forelskelse. De spionerer på en utlending som kommer til strøket der de bor, og blir vitne til et fotoopptak som får fatale konsekvenser.Så forsvinner Sara. Simon er overbevist om at utlendingen, Peter Fehm, har tatt henne med seg. Dette får Simon til å reise som blindpassasjer på et containerskip til landet P. I jakten på Fehm og Sara må han trenge inn i et samfunn der kommunikasjonen er blitt en mykpornografisk billedflom og der mennesklig varme erstattes av visuell seksualitet. Romanen skildrer her et samfunn som er forbløffende likt vårt eget.«Nok en suveren roman i internasjonal klasse fra Nikolaj Frobenius.» Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv«Det er en lyst å lese Frobenius’ lyriske, billedskapende tekst som er som skapt for en filmatisering.»Anne Schäffer, Bergens Tidende «. en ekstraordinær filosofisk beretning.»Le Figaro«En uforsonlig og fascinerende roman . umulig å legge fra seg .» Marie-Pierre Paulicevich, Nice-Matin

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205268050

EAN 9788205268050

Serie Gyldendal pocket

Jeg ba om tips på bøker av makaber eller bestialsk karakter, og her er lista jeg skal fordype meg i framover. Lista er ikke i leseprioritert rekkefølge.

• "Andre steder - roman" av Nikolaj Frobenius
  • "Tortilla på grensen" av T. Coraghessan Boyle