Der lyset slipper inn

Aschehoug 2009 Innbundet

Året er 1524 i Venezia. Don Gabriel Moro blir dømt for sodomi og halshugget. To år senere ligger hans tjener, dvergen Tadzio, for døden. Tadizo bruker sine siste krefter på å nedtegne historien om hvorfor han forrådet sin herre og om den tause fremmede som venter i rommet sammen med ham, på at han skal dø.

Venezia, 1524: Hedersmannen og jødehateren Don Gabriel Moro blir henrettet. Han er dømt for sodomi etter å ha hatt et forhold til en jødisk gutt. To år senere ligger Don Gabriels tjener, dvergen Tadzio, for døden og bruker sine siste krefter til å nedtegne sin historie. Hvorfor forrådte han sin elskede herre og mester og førte ham i døden? Der lyset slipper inn er en roman om forholdet mellom en mektig adelsmann og hans tjener, om begjær, sjalusi og ulykkelig kjærlighet. Boken tar også for seg omstendigheter rundt opprettelsen av verdens første jødiske ghetto og den gryende vitenskapelige eksperimentering som sakte kom til å forandre vårt vestlige verdensbilde.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203195631

EAN 9788203195631

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted Italia

Jeg ba om tips på bøker av makaber eller bestialsk karakter, og her er lista jeg skal fordype meg i framover. Lista er ikke i leseprioritert rekkefølge.

• "Vandrefalken" av Jamil Ahmad
  • "Veien til Redemption Falls" av Joseph O'Connor
  • "Sasjenka" av Simon Sebag Montefiore
  • "Abessinieren - beretningen om Jean-Baptiste Poncets utrolige reiser, som negusens sendeman hos Hans Majestet Ludvig XIV" av Jean-Christophe Rufin
  • "Toget fra Ajaccio - roman" av Anne Oterholm
  • "Guernica" av Dave Boling