Der lyset slipper inn

Aschehoug 2009 Innbundet

Året er 1524 i Venezia. Don Gabriel Moro blir dømt for sodomi og halshugget. To år senere ligger hans tjener, dvergen Tadzio, for døden. Tadizo bruker sine siste krefter på å nedtegne historien om hvorfor han forrådet sin herre og om den tause fremmede som venter i rommet sammen med ham, på at han skal dø.

Venezia, 1524: Hedersmannen og jødehateren Don Gabriel Moro blir henrettet. Han er dømt for sodomi etter å ha hatt et forhold til en jødisk gutt. To år senere ligger Don Gabriels tjener, dvergen Tadzio, for døden og bruker sine siste krefter til å nedtegne sin historie. Hvorfor forrådte han sin elskede herre og mester og førte ham i døden? Der lyset slipper inn er en roman om forholdet mellom en mektig adelsmann og hans tjener, om begjær, sjalusi og ulykkelig kjærlighet. Boken tar også for seg omstendigheter rundt opprettelsen av verdens første jødiske ghetto og den gryende vitenskapelige eksperimentering som sakte kom til å forandre vårt vestlige verdensbilde.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203195631

EAN 9788203195631

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted Italia

Veldig fristet til å henvise til anmeldelsen i NRK av Mie Hidle, når jeg nå skal skrive en omtale av, Der lyset slipper til. Hun skriver «presis på prikken» en svært god omtale av denne boken. Under finner du linken til anmeldelsen:

Vel, selv synes jeg, Der lyset..., er en tidvis besnærende bok. Jovisst, den er kitsch, det er mange åpenbare feil i mye av handlingen og hvorfor forfatteren deler navn med den historiske hovedpersonen forblir et irriterende mysterium. Likevel, boken er lettlest, av og til fascinerende underholdende og, jeg vil si, den er verdt tiden og penga du bruker på den.

Jeg gir den gode Gabriel og hans venezianske romanfigurers eventyr en grei firer på terningen. Midt på treet, bra, det, men mer er den ikke verdt.

PS Jeg leste ut boka på formiddagen den 16. Mai, det Herrens år, 2020. En kjølig overskyet dag før nasjonaldagen, 17. mai. Denne merkelige og skremmende Corona-Covid19 våren som isolerer oss, stenger oss inne og hindrer oss i å reise! Forbannet...!

Jeg ba om tips på bøker av makaber eller bestialsk karakter, og her er lista jeg skal fordype meg i framover. Lista er ikke i leseprioritert rekkefølge.

• "Vandrefalken" av Jamil Ahmad
  • "Sasjenka" av Simon Sebag Montefiore