Der lyset slipper inn

Aschehoug 2011 E-bok

Året er 1524 i Venezia. Don Gabriel Moro blir dømt for sodomi og halshugget. To år senere ligger hans tjener, dvergen Tadzio, for døden. Tadizo bruker sine siste krefter på å nedtegne historien om hvorfor han forrådet sin herre og om den tause fremmede som venter i rommet sammen med ham, på at han skal dø.

Venezia 1524: Hedersmannen og jødehateren Don Gabriel Moro blir dømt for sodomi og henrettes ved halshugging. To år senere ligger Don Gabriels tjener, dvergen Tadzio, for døden og bruker sine siste krefter på å nedtegne historien. Hvorfor forrådte han sin elskede herre og mester den gangen? Og hvem er den tause fremmede som venter i rommet sammen med ham på at han skal dø?

"Der lyset slipper inn" er en kritikerrost roman om det motsetningsfylte forholdet mellom en mektig adelsmann og hans tjener, en fortelling om begjær, sjalusi og ulykkelig kjærlighet, løselig basert på den historiske Don Gabriel Moro. Boken tar også for seg omstendigheter rundt opprettelsen av verdens første jødiske ghetto i 1516 og den gryende vitenskapelige eksperimentering som i de påfølgende årene sakte kom til å forandre vårt vestlige verdensbilde.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788203197390

EAN 9788203197390

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted Italia

Jeg ba om tips på bøker av makaber eller bestialsk karakter, og her er lista jeg skal fordype meg i framover. Lista er ikke i leseprioritert rekkefølge.

• "Vandrefalken" av Jamil Ahmad
  • "Sasjenka" av Simon Sebag Montefiore
  • "Abessinieren - beretningen om Jean-Baptiste Poncets utrolige reiser, som negusens sendeman hos Hans Majestet Ludvig XIV" av Jean-Christophe Rufin
  • "Toget fra Ajaccio - roman" av Anne Oterholm
  • "Guernica" av Dave Boling