Agaat

av (forfatter) og Eve-Marie Lund (oversetter).

Press 2013 Innbundet

Året er 1996, vi er i Sør-Afrika. Apartheidstaten har falt, men det nye landet har knapt tatt form. Ute på farmen er den sytti år gamle enken Milla de Wet langsomt i ferd med å dø. Hun kan verken snakke eller bevege seg. Den eneste som forstår de ørsmå tegnene hennes, er Agaat. Den eneste som får pleie henne, er Agaat. Etter et helt liv sammen står ingen hverandre nærmere enn de to. Men historien de deler, bærer også i seg hemmeligheter. Hemmeligheter som går ut over det tradisjonelle forholdet mellom herre og tjener. Hemmeligheter som går inn til kjernen av en familie ? og inn til hjertet av en nasjon.

Forlag Press

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Sør-Afrika

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 2013 Bastianprisen. Voksen 2014

A for Agaat, apartheid, allegori

Det startar i 1996. Milla de Wet som er eigar av garden Grootmoedersdrift er fullstendig lamma av ALS. Ho kan berre kommunisere med augene, og den som greier å tolke det ho formidlar er Agaat, ei farga tenestejente som har levd saman med henne i over 40 år.

Milla er forteljaren. Med ulike forteljarstemmer tilpassa ulike livs-situasjonar fortel ho om livet som ligg bak henne. Det blir meir og meir tydeleg at ho er og har vore både ondskapsfull og sjalu.

Milla gifta seg med sjarmerande, pene Jak i 1947. Men - det viser seg at dei ikkje fungerer godt saman, også fordi ho er så ulukkeleg; ho får ikkje barn som ho så sårt ynskjer seg.
Når ho då kjem over ei lita, svakeleg jente i 1953, adopterer ho henne på eit forunderleg vis –ei jente som vart fødd same år som apartheid blir innført i Sør-Afrika i 1948. Ho oppdreg henne med hard hand, ho vil gjere henne til ei dotter ho ikkje skal skjemmast over. Jak på si side er lite begeistra over å ha ei farga jente i heimen.

Så – sju år seinare blir Milla gravid. Agaat må flytte ut, ho vert tenestejente som må arbeide hardt – utan å kny- når vesle Jakkie vert fødd. Det viser seg snart at Jakkie vert svært sterkt knytt til Agaat, noko som er tungt å svelgje for dei dysfunksjonelle foreldra.

På variert vis er boka - etter mi meining - glimrande og originalt fortalt og komponert.
Dei to kvinnene førebur seg på døden – ein død som skjer parallelt med apartheidregimet sitt fall. Også på det personlege planet flyttar makta.

Romanen er tjukk, over 700 sider, og innhaldet er engasjerande, spennande, interessant. Terningkast: 6!

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

Legger inn bøker jeg ønsker å lese, for ikke å glemme de :o